Výsledky vyhledávání

Výsledky vyhledávání - RSS 2.0 Váš dotaz: Kód sbírky = "^ces_us_cat sb0000155^"
Nalezeno záznamů: 19

  1. 1. 24 - Bibliofilie a umělecká knižní vazba

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyVe sbírce nalezneme několik špičkových knižních vazeb evropské provenience z přelomu 19. a 20. století, dále kolekce všech významných českých uměleckých knihařů 20. století. Z nich je nejvýznamnější obsáhlá kolekce knižních vazeb Jindřicha Svobody (1909-2001), jednoho z největších mistrů české knižní vazby. Sbírka je nadále doplňována o ukázky současné knižní vazby mladších autorů. Od 90. let sbíráme také knihu jako objekt a získáváme do sbírek autorské knihy, a to i od výtvarníků, kteří se zabývají knihou okrajově. Kromě českých bibliofilských tisků 20. století obsahuje sbírka i velké soubory produkce významných nakladatelských domů (J. Otto, Aventinum, Družstevní práce ad.) a soukromých vydavatelů (J. Florian ze Staré říše, J. V. Pojer z Brna - edice Atlantis aj.), a to včetně výtvarně zajímavých nakladatelských vazeb. Nachází se zde téměř kompletní soubor knižních obálek Josefa Čapka, významný soubor téměř 20 autorských knih Josefa Váchala, mnoho ukázek knižní tvorby Karla Svolinského, Cyrila Boudy a jiných osobností. Z novější produkce zde nalezneme edici Bohemia, knihy z Lyry Pragensis a současných špičkových nakladatelství jako např. Aulos a Bonaventura.


  2. 2. 24 - Grafický design

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětySbírkové předměty dokumentují vývoj plakátové tvorby, ex-libris a grafického designu od 90. let 19. století do současnosti. Každé dva roky je sbírka obohacena rozsáhlými přírůstky z mezinárodního Bienále grafického designu Brno. Sbírka obsahuje plakáty, ukázky designu knih, časopisů, novin a nových médií, tvorby písma, soubory logotypů, symbolů a značek firem a institucí, manuály vizuálního stylu (corporate identity), piktogramy, orientační systémy ad. informační a reklamní tiskoviny, ukázky užité a experimentální typografie. V konvolutu drobné grafiky jsou zastoupeny kalendáře, obaly LP a SP desek, hudební booklety, pozvánky, novoročenky a blahopřání, diplomy, nálepky, hrací karty, reklamní etikety a další drobné reklamní tisky. Velký soubor tvoří exlibris – knižní značky.Významní zahraniční autoři zastoupení ve sbírce:Henri de Toulouse – Lautrec, Koloman Moser, Alfred Roller, Joseph Maria Olbrich, Andy Warhol, Salvador Dalí, Victor Vasarelly, Seymour Chwast, Milton Glaser, Saul Bass, Tadanori Yokoo, Stefan Sagmeister, Melk Imboden, Ralph Schraivogel, Niklaus Troxlet, ad.Významní čeští autoři: Alfons Mucha, Ladislav Sutnar, Zdeněk Rossmann, Josef Čapek, Antonín Jero, Milan Grygar, Jaroslav Sůra, Josef Flejšar, Květa Pacovská, Karek Vaca, Karel Teissig, Jan Kubíček, Josef Vyleťal, Olga Vyleťalová, Antonín Sládek, Jaroslav Fišer, Bedřich Dlouhý, Zdeněk Palcr, Jiří Rathouský, Jaroslav Šváb. Tématicky sbírka obsahuje plakáty: divadelní, ekologické, filmové, hudební, politické, reklamní, sociální, výstavní, zastoupeny jsou plakáty proti AIDS / HIV / SIDA, protiteroristické, plakáty pro Amnesty International ad. Velký konvolut tvoří též kulturní a politické plakáty zemí střední a východní Evropy.


  3. 3. 21 - Fotografie, filmy, videozáznamy a jiná média

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyZ hlediska technologie představují sbírkové předměty celkovou historii fotografického média, od nejstarších technik jako daguerrotypie, ambrotypie, ferotypie, cianotypie, platinotypie, autochrom přes tzv. ušlechtilé tisky jako bromolejotisk, olejotisk, gumotisk, pigmentový tisk a klasickou černobílou bromostříbrnou fotografii a barevnou fotografii po současné techniky jako Cibachrom či nejrůznější podoby tzv. digitálního tisku. Z tohoto úhlu pohledu sbírka reprezentuje i celou škálu tvůrčích přístupů, tzv. speciálních fotografických technik jako fotogram, solarizace (Sabattierův efekt), izohélie, low key, high key, tónování, fotografické montáže a koláže.Obsahově tvoří sbírku pouze tzv. volná, umělecká fotografie. Určitou logickou výjimkou je živnostenská ateliérová fotografie shromážděná ve fondu tzv. staré fotografie. Tady je prezentován celý repertoár této produkce: vizitky, kabinetky a různé varianty těchto dobových standardních formátů. Sbírka obsahuje něco kolem 25 tisíc sbírkových předmětů, z toho ca. 5 tisíc náleží k fondu staré fotografie. Součástí sbírky je i materiál nefotografického charakteru, tedy dokumentace související s fotografickým děním v na domácím území.


  4. 4. 17 - Uměleckoprůmyslové práce

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyUměleckořemeslné a uměleckoprůmyslové práce, design. Rozdělení do 6 kolekcí: dřevo, nábytek a hračky; textil; sklo; porcelán a keramika; kovy a šperky; orient. Sbírky byly od založení muzea formovány nákupy instituce na domácím i zahraničním trhu a dary muzejních mecenášů (Jan II. z Liechtenštejna, Friedrich Wachsmann, Theodor Ritter von Offermann, Arnold Stutezky, Otakar Vaňura). Velmi cennými přírůstky byly také artefakty získané pro muzeum od významných moravských sběratelů (F.Kretz, Viktor Oppenheimer).Kolekce dřeva, nábytku a hraček je tvořena především nábytkem (vyniká kolekce nábytku biedermeierského a secesního – Josef Hoffmann, Koloman Moser, Adolf Loos, Gustav Siegl; autorská tvorba a design 90. let 20. století – Atika, Olgoj Chorchoj, Blackbox, Fast; ohýbaný nábytek – Gebrüder Thonet, Jacob & Josef Kohn), dále příklady dřevořezeb (reliéfy, skulptury – renesanční italská tvorba), a hraček (převážně dřevěná hračka, významné kolekce secesní hračky a hračky 80. let 20. století).Kolekce textilu obsahuje příklady tvorby oděvů a oděvních doplňků (vyniká kolekce dámských společenských šatů a doplňků z 2. poloviny 19. století a 20. století), bytového textilu (zejména potahové tkaniny z počátku 20. století), tapiserie evropské i tuzemské, historické i současné, církevní tkaniny.Kolekce skla je tvořena příklady užitného skla i volnou tvorbou. Nejpočetněji je zastoupena rozmanitou produkcí 18. a 19. století (Harrachov – Nový Svět, Salviati, Lobmeyr, Rheinische Glashütten – Ehrenfeld, Fritz Heckert, ad.) a ateliérovou a designovou tvorbou předních českých sklářských výtvarníků 2. poloviny 20. století (Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová, René Roubíček, Václav Cigler, Bohumil Eliáš, Jiří Šuhájek, Jaromír Rybák, Ján Zoričák, Olgoj Chorchoj, Moser, Crystalex ad.)Kolekce drahých a obecných kovů obsahuje vedle kolekcí předmětů ze stříbra, cínu, mosazi, mědi, bronzu, litiny, oceli, železa, šperků a medailí i ucelený soubor hodin a hodinek, dále pak zbraně, tapety, miniaturní malbu a další různé materiály (slonovina, kůže, vosk). Významnou součást sbírky tvoří kolekce českého autorského šperku 2. poloviny 20. století. Kolekce keramiky je nejpočetnějším souborem uměleckého řemesla v Moravské galerii, zahrnuje ca. 8000 exponátů od antiky po současnost. Komorní kolekce antické keramiky zahrnuje několik kvalitních dokladů řeckých prací s figurální malbou. Rovněž středověká užitková keramika patří k zajímavým souborům svého druhu u nás. Zcela výjimečnou kvalitu najdeme v souboru italské majoliky a habánské fajánse, ale i v obsáhlém souboru holíčské fajánse. Ucelené jsou též soubory míšeňského a vídeňského porcelánu doplněné v posledních desetiletích též o reprezentativní ukázky české a moravské porcelánové produkce a kameniny včetně rozsáhlého souboru vranovské manufaktury. Od roku 1964 se výrazně profiluje též sbírka současné keramiky, která obsahuje nejen ukázky tvorby současných keramiků a sochařů a jejich individuální realizace, ale rovněž i průmyslové výrobky vytvořené podle autorských návrhů významných designerů nejen z České republiky, ale i ze zahraničí.Sbírka orientální umělecké tvorby vznikala od založení Uměleckoprůmyslového muzea v Brně, ale po druhé světové válce se s jejím rozšiřováním již nepočítalo. Obsahuje doklady užitého umění mimoevropských kultur, především čínské, japonské, indické provenience a umění arabského světa. Mezi nejvýznamnější soubory patří především na českém území ojedinělý soubor japonských mečových záštit, poměrně reprezentativní soubor čínského porcelánu, ale i neobvyklý konvolut japonských dřevořezů nebo předovýchodního kovolitepectví. Součástí sbírky je i několik ukázek antické kultury z Řecka, Říma či Egypta.


  5. 5. 15 - Výtvarného umění

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyPodsbírka obsahuje malířská díla od 15. století do současnosti v počtu 2357 inv. č.Kolekce má svůj počátek ve Františkově (později Moravském zemském) muzeu v Brně, jež bylo založeno v roce 1817. Systematická akviziční činnost je spojena až s osobností ředitele muzea a správce obrazárny dr. Jaroslava Helferta (od r. 1908 kustod uměleckých sbírek, 1921–1939 a 1945–1948 ředitel). Jeho metodický přístup umožnil soustavnější budování sbírky a její rozšiřování o aktuální díla české moderny. Na Helfertovu práci navázal dr. Albert Kutal, jeho nástupce ve vedení obrazárny. Vyčleněním obrazárny muzea v roce 1961 a jejím sloučením s Uměleckoprůmyslovým muzeem vznikla Moravská galerie v Brně. Kolekce středověkého umění ve sbírkách svou mimořádnou kvalitou přitahuje české i zahraniční badatele, její nejvýznamnější předměty byly opakovaně vystaveny v rámci různých i mezinárodních expozic a staly se součástí odborných publikacích předních českých a zahraničních badatelů. Sbírka barokního umění vychází z moravských souvislostí, kdy se na rozdíl od Čech umění baroka rozvinulo do vyhraněné stylové podoby až v 18. století. V důsledku politické a hospodářské situace docházelo v tvůrčím dění k propojení Moravy s tehdejší tvorbou sousedního Rakouska. Značný slohový význam pro moravské území je třeba přiznat řadě rakouských umělců, především malířů (např. D Gran, J. J. Etgens, F. A. Maulbertsch, J. Winterhalder ml., J. V. Korompay a další). Kolekce italská obsahuje některé nejvýznamnější příklady tvorby italských malířů v domácích sbírkách. Patří k nim beze sporu malby Artemisie Gentileschi, Bernarda Strozziho či Carla Dolciho a díla umělců činných částečně i na Moravě, Paola Paganiho a Giovanni Giulianiho. Nizozemské malířství zastupují ve sbírce práce Andriese Snellincka, poněkud záhadného malíře Nicolaese de Bruyn (?) a také jednoho z členů rozvětvené dynastie Brueghelů, Jana van Kessela. Vůdčí osobností antverpské malířské školy se stal Peter Pauwel Rubens, jehož strhující malířský projev dokládá obraz Hlava Medúsy, stejně jako portréty malířových zaměstnavatelů, arcivévody Albrechta a infantky Isabelly, které vznikly za spoluúčasti umělcovy dílny. Jádro kolekce umění 19. století tvoří díla především moravských, rakouských a českých autorů, mj. renomovaných představitelů vídeňské školy F. G. Waldmüllera, F. Amerlinga, R. van Haanena, J. B. Lampiho, moravskou malbu zastupuje mj. portrétní mistrovství J. Švandy, Mařákův žák A. Kalvoda či J. Uprka, z českých tvůrců jmenujme např. rodinu Mánesů, A. Machka či A. Chittussiho. Poměrně početné zastoupení náleží německým umělcům a nechybějí ani ukázky dalších evropských malířských škol – především francouzské, italské, belgické, nizozemské a anglické. Bohatě je dokumentováno období zakladatelské generace české moderny i meziválečné avantgardy. Jednou z hlavních činností galerie je dokumentace hlavních rysů vývoje českého výtvarného umění 20. století. První stálou expozici českého umění 20. století vytvořil v roce 1970 (ještě v budově MZM) Jiří Hlušička, později musela být sbírka uložena v depozitáři. Sbírka zahrnuje významná díla zakladatelských osobností moderního českého umění (Jan Preisler), významný je soubor prací malířů "Osmy" a "Skupiny výtvarných umělců" (obrazy Fillovy, Kubištovy, Kubínovy, Špálovy, Čapkovy, raná tvorba Antonína Procházky a Jana Zrzavého). Početná kolekce díla Antonína Procházky umožňuje sledovat proměny výtvarného názoru tohoto umělce spjatého s brněnskou kulturou. Meziválečnou avantgardu reprezentují díla českého poetismu, artificialismu (J. Štyrský, Toyen, J. Šíma, díla Františka Muziky, Františka Foltýna a dalších). Čtyřicátá léta zastupují díla reagující na válku (Emil Filla, Jan Bauch), práce umělců "Skupiny 42" (František Gross, Bohumír Matal, Jan Smetana a další) a "Skupiny Ra" (např. Bohdan Lacina, Václav Zykmund). Proud českého informelu je prezentován pracemi Mikuláše Medka, Roberta Piesena, Josefa Istlera a dalších. Výtvarné tendence druhé poloviny dvacátého století zastupují ukázky z tvorby např. Adrieny Šimotové, Jiřího Johna, Václava Boštíka, Jiřího Koláře, Michaela Rittsteina, dále např. brněnských výtvarníků Dalibora Chatrného, Miroslava Štolfy a dalších. Kolekce se průběžně doplňuje pracemi mladých a současných autorů.


  6. 6. 25 - Pro nevidomé

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyZáklad Kolekce uměleckých děl Moravské galerie v Brně pro nevidomé a slabozraké návštěvníky byl poprvé prezentován na výstavě Možná sdělení (2001). Díla, která byla speciálně pro kolekci vytvořena nebo vybrána s ohledem na jejich určení jsou odrazem hledání možností komunikace v individuálním pojetí různých autorů. V tomto jedinečném souboru jsou obsažena díla autorů počítající s komplexností smyslového zážitku - objekty Jiřího Koláře, Adrieny Šimotové, Václava Ciglera, Radka Kratiny, Monogramisty T. D., Petra Nikla, Markéty Varádiové, Miloše Cvacha, kresby a grafiky Dalibora Chatrného, Olgy Karlíkové, zvukové záznamy Milana Grygara, vizuální poezie Jiřího Valocha, autorské knihy Petra Babáka, Elišky Čabalové, Jany Honecové, Lubomíra Jarcovjáka, Miroslavy a Lubomíra Krupkových, Sophie Curtil, Pavlíny Doležalové, čerpané papíry Miroslavy Symonové. Chaotická plejáda různých forem, přístupů a možností, které jsou ve sbírce představeny, bez patrného systému skladby, odpovídá její koncepci, která do popředí staví prožitek z umění, subjektivní lidskou zkušenost. Naopak v pozadí se ocitá problém dějinné souvislosti uměleckých děl, problémy kontinuity a diskontinuity. Umělecké dílo je zde vnímáno především jako prostředek sociální a kulturní komunikace.Vybraná díla jsou prezentována v Uměleckoprůmyslovém muzeu formou menší stálé expozice s možností haptického kontaktu pro nevidomé a slabozraké návštěvníky.


  7. 7. 24 - Rukopisy a staré tisky

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyVe sbírce jsou obsaženy rukopisy, bohemikální a cizojazyčné prvotisky, staré tisky, tisky 19. století, rovněž i mapy , plány, grafiky a faksimile. Tento nevelký soubor byl utvářen se zaměřením především na historickou knižní vazbu a uměleckohistorickou literaturu. Mimo ní je v něm zastoupena literatura náboženská, historická, přírodovědná, filologická a krásná. V současnosti se považuje sbírka, která obsahuje 499 inventárních čísel, za uzavřenou, případné akvizice představují dary či převody.


  8. 8. 24 - Soukromé deponáty

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyTzv. soukromé deponáty - převážně obrazy a grafika, v menším počtu sochy a kresby


  9. 9. 24 - Státní deponáty

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyObrazy, sochy, kresby


  10. 10. 24 - Výtvarné umění

    Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    PředmětyObrazy, sochy, grafika

Výsledky vyhledávání - RSS 2.0 Váš dotaz: Kód sbírky = "^ces_us_cat sb0000155^"
Nalezeno záznamů: 19