25 - Osek - obrazy a plastiky

  1. Sbírkalupa Sbírka Regionálního muzea v Teplicích
    ÚzemíSbírka Osek zahrnuje 72 kusů obrazů a plastik, které byly původně součástí opatské galerie cisterciáckého kláštera v Oseku. Obrazy a plastiky lze rozdělit do dvou základních stylových a časových skupin: pozdní gotika a baroko s vazbou na severozápadní Čechy, Sasko, Německo, Nizozemí a Francii.
    ObdobíSbírka časově zahrnuje období 15. - 18. století. Původně byla součástí osecké galerie jejíž počátky lze hledat na konci 18. století. Na základě rozhodnutí Národní kulturní komise byla osecká opatská galerie v roce 1949 rozdělena a přemístěna do Národní galerie v Praze a do muzea v Teplicích. Do Teplic se dostala díla dle tehdejších kritérií nižší kvality, díla tzv. -menších mistrů, díla z produkce dílen a škol a dobové kopie.
    PředmětySbírka obsahuje velký soubor pozdně gotického deskového malířství a kolekci malířských děl 17. –18. století. Z původního gotického kostela pochází rustikální desky s vyobrazením dvanácti apoštolů a výjevy ze Starého zákona. Stejné provenience jsou také oltářní křídla z okruhu saského malíře H.Hesse a desková malba s výjimečným vyobrazení sv. Bernardem z Clairvaux a sv. Malacháše z konce 15. století. Pro Osek byl určen také oltář s ústředním motivem Korunování P. Marie (dnes NG v Praze), jehož oltářní křídlo se sv. Kryštofem a Dorotou je součástí sbírky teplického muzea. Malba vznikla kolem roku 1520 stejně jako oltářní křídla z kostela z Libkovic s vyobrazením sv. Petra a sv. Oswalda a sv. Pavla a sv. Adriána. Kromě desek s přímou souvislostí se zdejším regionem zahrnuje teplická sbírka díla z okruhů saských mistrů, Mistra z Grosschirma (kon. 15. stol.), Lucase Granacha st. (kol. 1530) a Mistra I.W. (kol. 1550). Další oblasti německého pozdně gotického malířství jsou zastoupeny deskovou malbou s výjevem Narození Krista, dílo neznámého mistra z horního Porýní z konce 15. století. Malířství 17.- 18. století je ve sbírce Osek zastoupeno následujícími okruhy: Flámské malířství 17. století – styl P.P.Rubense a A. v. Dycka; díla známé rodiny Franckenů Hieronyma I. a Franse III. Holandské malířství: deskový obraz „Ecce Homo“ neznámého autora z období kolem roku 1600; okruh Casp. Netschera, W.de Mierise ?, P.J.Quasta, E. Meuranta, J.G. Sonjé (1625-1707), P. van den Werffa(?). Italská škola: kopie obrazů C. Dolciho, krajina P. Panniniho. Francouzské malířství: G. L. Vernansal (1648-1729). Německé malířství: autoportrét podle A.R.Mengse (1728-1779), W.CH.Diettrich )1712-1774). České malířství je zastoupeno kolekcí děl Antona Kerna (1709-1747) a Benedikta Kerna, krajinami J.J.Hartmanna a F.A. Hartmanna. Z sochařských děl bylo do sbírky zařazeno pouze sedm kusů. Pieta z období kolem roku 1440, práce českého mistra, plastika neznámé světice z přelomu 15. a 16. století a soubor barokních plastik, především Sv. Simeon z dílny F.A. Kuena z období kolem roku 1713.
    Obor25 - Jiná
    Datum zápisu do CES24.10.2001
    Počet předmětů84
      Okruh L. Cranacha st., Zasnoubení sv. Kateřiny, olej. tempera na dřevěné desce, po 1520 (O 39) Sv. Bernard, Ondřej, Malachiáš, donátor  a iluzivní obraz, olej. tempera, kol.1500 (O 69) Pieta, polychrom. dřevo, kol. 1440, z býv. opatské galerie cisterciác. kláštera v Oseku (O 75) Anton Kern (1710-1747), Svatá rodina, olej, plátno, po 1735 (O 59) P. van der Werrf (1659-1722)?, Odpočívající Diana, olejomalba na dřevěné desce (O 5) Depozitář obrazů a plastik z opatské galerie cisterciáckého kláštera v Oseku Depozitář obrazů a plastik z opatské galerie cisterciáckého kláštera v Oseku (2014) Depozitář obrazů a plastik z opatské galerie cisterciáckého kláštera v Oseku O 101 Benedikt Kern (1740-1777), Svatá rodina, olej plátno, po 1760 O 59, Anton Kern (1710-1747), Svatá rodina, olej, plátno, před 1740 O 108, Franz A. Kuen (1679-1742), Sv. Simeon, dřevo, polychromie, zlacení, po 1715 O 97, Severočeský mistr, Bolestný Kristus, olej. tempera, dřev. deska, před 1520  O 88 (a), Saský mistr, sv. Apolonie, tempera, oboustr. dřev. deska, kolem 1520 O 96, Severočeský mistr, Panna Maria Bolestná, olej. tempera, dřev. deska, před 1520 O 20, Okruh. H. Hesse, Sv. Kateřina, tempera na dřevěné desce, po 1520 O 60, Anton Kern (1710-1747), Sv. Jan, olej, plátno, před 1740 O 45, Anton Kern (1710-1747), Oběť Polyxeny, olej, plátno, po 1730 O 22, Anonym, Sv. Pavel, Sv. Kateřina, tempera na dřevěné desce, po 1520 O 23, Anonym, Sv. Petr, Sv. Kateřina, tempera na dřevěné desce, po 1520 O 63, Anonym, Portrét malíře A. R. Mengse, podmalba na skle, po 1800 O 30, Hans Hesse - okruh, sv. Kateřina, tempera na dřevěné desce, před 1520 O 39, Škola L. Cranacha st., Zasnoubení sv. Kateřiny, olej. tempera na dřev. desce, po 1520 O 44, Mistr IW-okruh, Sv. Jakub a sv. Jan Evangelista, olej. temp., dřev. deska, kol. 1540 O 85 (a), Český mistr, sv. Dorota, tempera, oboustr. dřev. deska, kolem 1520 O 85 (b), Český mistr, sv. Vavřinec, tempera, oboustr. dřev. deska, kolem 1520 O 88 (b), Saský mistr, sv. Apolonie, tempera, oboustr. dřev. deska, kolem 1520 O 31, Hans Hesse-okruh, sv. Barbora, olej. temp., dřev. deska, před 1520 O 65 (b), Severočeský mistr, sv. Hadrián, olejová tempera, oboustr. dřev. deska, po 1510 O 21, Anonym, sv. Barbora, Sv. Kateřina, tempera na dřevěné desce, po 1520 O 84 (a), Severočeský mistr, Sv. Petr, olejová tempera, oboustr. dřev. deska, po 1510 O 69, Anonym, Sv. Bernard, Ondřej a Malachiáš, tempera, dřev. deska, před 1500 O 65 (a), Severočeský mistr, sv. Pavel, olejová tempera, oboustr. dřev. deska, po 1510 O 84 (b), Severočeský mistr, v. Osvald, olejová tempera, oboustr. dřev. deska, po 1510 Fotografie z alba klubu amatérských fotografů v Teplicích. Zobrazuje vlak před teplickým nádražím z roku 1892 (HF 2732). Říčka Kamenice protékající skalami Edmundovy soutěsky, na pramici u břehu dva lodníci.Verlag v. Römmler a. Jonas. K. S. Hof-Photogr. Dresden 1890. Autor Ernst Pörzler, Teplice (HF 16404). Písečná pláž s dětmi stavějícími z písku, postávající a posedávající dospělí, plážové proutěné koše, dřevěné stavby hotelů a restaurací. Autor P. E. Nickelsen, Německo, 1889 (HF 16400). Fotografie ze svatby (podle myrty v klopě muže a věnečku na hlavě starší dívenky). Pořízeno v ateliéru s malovaným pozadím sloupu a keřů. Autor Franz Naumann, Teplice, 1900-1910 (HF 16406). Snímek ze stavby židovské synagogy v Teplicích. Na fotografii je vidět rituál glajchy – ve vrcholu krovu byl vztyčen opentlený stromek. Teplice, 1882 (HF 3317). Skupinový snímek členů Klubu amatérských fotografů v Teplicích na výletě v přírodě. Jména fotografovaných jsou uvedena na rubu. Kolem roku 1890 (HF 10907). Fotografie nádraží Ústecko – teplické dráhy v Ústí nad Labem, pořízená v roce 1908 při 50. výročí provozu této dráhy. Hnědě tónovaná fotografie je nalepena na kartonu (HF 10169). Vizitková fotografie Dr. Hermanna Hallwicha (1838-1913), německého historika, politika, národohospodáře, rodáka z Teplic. Fotografie je nalepena na kartonu. Autor C. Pietzner, Teplice (HF 10156). Fotografie budovy starého teplického muzea ve Školní ulici v Teplicích. Konec 19. století (HF 2994). Vizitková fotografie teplického starosty Karla Uherra. Autor Thiele, Teplice, 80. léta 19. století (HF 7307). Vizitková fotografie manželky teplického starosty Karla Uherra paní Uherrové. Autor Thiele, Teplice, 80. léta 19. století (HF 7308). Ateliérový snímek muže v polárním oděvu, stojícího v náznaku sněhu. Portrét prof. G. C. Laubeho, mineraloga a polárníka. Autor Hugo Thiele, Teplice, kolem roku 1870 (HF 13341). Fotografie Gabriely Riethofové, manželky Edmunda Riethofa, spolumajitele skláren. Firemní text ateliéru Pietzner, na rubu rakouský znak a medaile s erby. C. Pietzner, Teplice, kolem r. 1890 (HF 14167) Skupina veteránů spolu s matkou a kmotrami praporu. Snímek pořízen při příležitosti svěcení druhého spolkového praporu 16. srpna 1903. Jména osob na pasportě. Teplice – Šanov, 1903 (HF 2860). Fotografie pořízená při výzkumu lidové architektury v severních Čechách v roce 1954. Snímek je z Těchobuzic, pohled na domy v uliční frontě (HF 8806). Fotografický snímek bran domů ve vsi Milešov v Českém středohoří. Po roce 1900 (HF 3485). Záběr na pomníky postavené na památku bitvy u Chlumce v roce 1813 - rakouský pomník ve Varvažově, pruský pomník u Varvažova a ruský pomník u Chlumce. C. Pietzner, Teplice, kolem r. 1890 (HF 11923). Slavnost konaná v Teplicích dne 31. 8. 1913 k 100. výročí bitvy u Chlumce. Na snímku krojovaný průvod a představitelé generálních štábů rakousko – rusko – pruských armád (HF 3572). Fotografie Pražské ulice, snímek z Letné. V pozadí obec Bystřany a panorama Českého středohoří. Autor C. Pietzner, Teplice, kolem r. 1900 (HF 3347). Zvětšenina portrétu dvou dívek, sester. Světlehnědá barevnost, upraveno zásahy štětce a retuší. V pozadí jemný náznak sloupu a stínování. Autor C. Pietzner, Teplice, po roce 1910 (HF 14259). Reprodukce pohlednice H 4119, reprodukoval Jaroslav Bárta. Pohled Dlouhou ulicí k Tržnímu náměstí, vpravo hotel Zur Eiche. Kolem r. 1920 (HF 141083/1). Pohled z vozovky ulice k náměstí, vlevo budova obchodního domu Prior, vpravo stanoviště hotelu Radnice. Autor Jaroslav Bárta, 1993 (HF 141083/2). Ferrotypie, fotografie na černě lakovaném plechu. Sedící dívky a dívka stojící se slunečníkem, v pozadí malovaná architektura. Starý muzejní fond, kolem r. 1890 (HF 13360). Snímek ze slavnosti hasičů v Krupce. Muži jsou oblečeni do historizujících šatů a stojí u staré stříkačky, která dříve patřila střelcům. Krupka, před rokem 1900 (HF 2882). Fotografie požáru starého teplického divadla v roce 1919. Autor C. Pietzner, Teplice (HF 6333). Fotografie brány do dvora statku č. p. 9 v Žimu s letopočtem 1792 v klenáku. Fotografoval J. Kašpar v rámci system. dokumentace obcí pod vedením Jitky Budinské. Teplice, 2004 (HF 16396).