25 - Vlastivědná

  1. Sbírkalupa Sbírka Vlastivědného muzea pro Vysoké nad Jizerou a okolí
    ÚzemíVysocko
    ObdobíOd neolitu do současnosti, převážně století 18. - 19.Základem vysocká expozice na Národopisné výstavě českoslovanské v Praze r. 1895, r. 1930 zpřístupněna otevřením muzea na vysocké radnici, r. 1954přestěhována do budovy bývalého okresního soudu.
    Předmětynástroje a produkce řemeslné výroby, umělecké předměty, historická dokumentace, mince, staré tisky, archeologické nálezy
    Obor25 - Jiná
    Počet předmětů8608
      Část větrné korouhvičky (inv. č. 573) vyřezané z plechu do tvaru hlavních figur vysockého městského znaku, tedy muže bodajícího medvěda, zde z rubu s upevněním určeným na vodorovnou tyčku se šipkou. Dřevěný stojánek ve tvaru knihy s výřezy asi na dva kalamáře s inkoustem (inv. č. 574) doprovází řezbou zobrazení svatí Ukázka uložení Zobrazení svatého Josefa s Ježíškem, který jej korunuje vínkem vítězné mravní čistoty zdůrazněné lilií v Josefově pravici (inv. č. 83) barvotiskového vzhledu, jako ukázka pozdní výzdoby místností. Zobrazení Panny Marie Pomocné s Ježíškem (inv. č. 102) na plátně pod sklem v hlubokém dřevěném rámu odkazuje na úctu k tomuto mariánskému typu doloženou i z jiných vysockých pramenů. Výšivka doplňující zobrazením těl vystřižená plochá zobrazení hlav a rukou svaté Anny a její dcery Panny Marie byla údajně vyšita Annou Kousalovou z Roprachtic 26. května 1864. Dřevěná tabatěrka, či krabička na cigarety, (inv. č. 235) ozdobená monogramem J. S. a letopočty z první světové války na víčku zdobí vespod vyřezaná hlava koně. Porcelánová kropenka (inv. č. 391) s andělem stojícím před křížem, která nebyla určena k obvyklému zavěšení na stěnu, ale k postavení na podložku. Pohárek z první světové války (inv. č. 460) s daty 1914 a 1915, nápisy a zobrazeními dvou císařů, darovala slečna Marie Schrötrová, vězeňkyně nacistů za druhé světové války. Talíř (inv. č. 468) zdobený na dně zobrazením pražského vlakového nádraží s nápisem Líc kovové korouhve (inv. č. 520), kterou se zahajoval a ukončoval trh ve Vysokém, zdobí nápis Tento jakýsi oltářík (inv. č. 933) přináší nejen zobrazení určitého námětu, ale ve slovech Uložení praporů, včetně rozměrných cechovních korouhví zvaných Obraz (inv. č. 4382) zachycující asi s Ježíškem svatého Antonína byl inventárním zápisem určen jako Malovaný kříž (inv. č. 4386) s Ukřižovaným asi na krejčovský cechovní příkrov na rakev maloval dle tradice Karel Rón, či Rohn, zvaný Karlíček Tabatěrka (inv. č. 4515) snad z roku 1850 má víko zdobené malbou Večeře Páně a odkazuje nejen na někdejší vysocký velkosklad tabáku, ale též snad na malování krabiček v Rychnově u Jablonce nad Nisou. Podmalba na skle (inv. č. 4632) zobrazuje Umučení Páně mezi Pannou Marií a svatým apoštolem Janem před Jerusalemem před temným pozadím. Porcelánový krucifix (inv. či. 792)  přes malé rozměry nezachycuje jen Ukřižovaného, ale též golgotskou legendární lebku Adama a zlatě naznačené umístění nápisu kráceného jindy alespoň na INRI.     Porcelánová vázička (inv. č. 856) ozdobená asi orlicí na modrém pozadí byla do sbírky již přijata s poškozeným levým křídlem, ale i tak ji doplnila o odlišný námět od ostatního porcelánu ve sbírce. Vysocké pečetidlo (inv. č. 860)  asi z 16. věku snímek zachycuje ze spodní strany určené k vytvoření menší pečeti pro Tato figurka Panny Marie Immaculaty (inv. č. 1388) zastupuje rozmanité duté sklo vhodné na vyzdobení domácího skleníku, či oltáříku a podobně. Vysocká ateliérová fotografie (inv. č. 2508) krojů na 6 jmény známých mladicích dokládá snad národopisné nadšení druhé čtvrtiny 90. let 19. věku, z nějž vzešlo i vysocké městské museum. Tuto ozdobu (inv. č. 4349) na vitrínu vysockého okresu pro Národopisnou výstavu českoslovanskou v Praze zhotovila řezbářská dílna bratří Bušků na Sychrově před 8. květnem 1895. Oválný oboustranný obraz (inv. č. 4383) se zbytkem tkaniny asi kostelní korouhve zachycuje z jedné strany anděla strážce před hadem a na této straně zdobení mariánského oltáře. Pohřební štít s tepaným svatováclavským reliéfem (inv. č. 4395) náležel na rakev cechu sedmera (někdy i vícera) spojených řemesel, zvaného sedmerácký. Příkrov na rakev (inv. č. 4402) zdobený na vrchu křížem má zespodu přišito značení z Národopisné výstavy českoslovanské v Praze z roku 1895, jehož obdobu nese i několik dalších předmětů ve sbírce. Na model (inv. č. 4405)  Sklenici (inv. č. 4720) s vyobrazením Panny Marie Staroboleslavské darovala slečna Marie Schrötrová  a slouží jako připomínka poutního místa ležícího s Vysokým v jednom starém mladoboleslavském kraji. Skleněný pohár (inv. č. 4721) s žertovným vyobrazením figury ze znaku bavorského Mnichova darovala slečna Marie Schrötrová a patří mezi řadu památek vysockého musea z různých částí Evropy. Kovový kříž (inv. č. 4837) cechu pekařsko-mlynářsko-pernikářského k připevnění skrz pohřební příkrov na rakev zesnulého člena cechu. Pohřební štít (inv. č. 4826) pekařsko-mlynářsko-pernikářského cechu s tepaným reliéfem zobrazujícím svatého apoštola Pavla, ač mu chybí na jiném exempláři dochovaný meč jako hlavní atribut. Kříž k ševcovskému  Ze dřeva vyřezaná figura Panny Marie Svatohorské (inv. č. 5163) z blíže neurčené polní kaple údajně z roku 1740, což se asi vztahuje na kapli. Růženec (inv. č. 5243) se španělskojazyčnými nápisy byl darován z rodiny Šaldovy, jejíž člen pobyl za prací ve Spojených státech amerických, takže snad ve sbírce zastupuje předměty mimoevropské. Takto bylo dlouho na světle uloženo, nyní před ním skryté, foto (inv. č. 4594) Magdy Nečáskové, rozené Angrové, roku 1914 zesnulé choti zemského školního inspektora Karla Nečáska. Podmalba na skle (inv. č. 4625) zobrazuje svatého Martina dělícího se o svůj vojenský plášť se žebrákem a v něm s Kristem na světlém pozadí. Podmalba na skle (inv. č. 4633) zobrazuje svatou Annu učící Pannu Marii na bílém pozadí zdobeném květy a přes velké poškození nese v nápise pod obrázkem dataci rokem 1782. Podmalba na skle (inv. č. 4634) zobrazuje Pannu Marii s Ježíškem na temném pozadí a podobně jako další z obrázků má v rámu čtyři otvory po upevnění v exposici musea. Prosklenou skříňku (inv. č. 4725) se zobrazením města Plzně na víku darovala slečna Marie Schrötrová a patří mezi řadu památek vysockého musea z různých částí Čech. Malovaný pohřební štít (inv. č. 4386) pro krejčí s obrazem ukládáním Ježíše do hrobu od Karla Róna, který maloval dvakrát kulisy vysockému ochotnickému divadlu, před a po požáru města roku 1834. Pohřební štít s tepaným cyrilometodějským reliéfem (inv. č. 4827) cechu sedmeráků byl vystaven již v musejní exposici na sále vysocké radnice před stěhováním do budovy bývalého okresního soudu. Kříž ke krejčovskému  Sádrové zpodobnění Svaté rodiny (inv. č. 5365) omaloval barvami spisovatel P. Josef Alois Kouble, vysocký kaplan do roku 1870, znalec nářečí a část Raisovy románové postavy kněze Chvály. Kovový podstavec pod kříž (inv. č. 4967) sedmeráků, tedy hrnčířů, kovářů, zámečníků a ručnikářů (výrobců ručnic), truhlářů, kolářů, bednářů a cánkařů (výrobců udidel). Kříž s nástroji umučení Páně zdobený slamou (inv. č. 4989) darovaný od Anny Heřmanské sice asi není z Vysocka, ale tvoří srovnání k výtvorům někdejší vysocké slaměnkářské školy 19. věku. Novogotický oltářík s mariánskou soškou (inv. č. 5025) patří mezi litinové výtvory zastoupené ve vysocké musejní sbírce jako doklad materiálu na Vysocku užívaného, ale vyráběného v sousedství a dále. Porcelánový hrnek s mariánským vyobrazení (inv. č. 5025) patří mezi výtvory zastoupené ve vysocké musejní sbírce jako doklad materiálu na Vysocku užívaného, ale vyráběného jinde. Ze dřeva vyřezaná figura Panny Marie Svatohorské (inv. č. 5240) typově ukazující snad na Zálany na Rožmitálsku by mohla býti doplněním k popisům dálkových pěších poutí nejen na Příbramsko. Dřevořezba (inv. č. 5164) z hostince Antonína Šindeláře z Roprachtic zobrazující svatou Annu Samutřetí učící Pannu Marii a držící Ježíška. Závěsná cínová kropenka (inv. č. 5146) s vyobrazením Ukřižování má poškozenu misku a chybí u ní z jiných exemplářů známé víčko na ochranu svěcené vody před vypařením a hrubším vzdušným znečištěním. Mosazný závěsný křížek (inv. č. 5220) darovaný paní Annou Hladíkovou Pastevecký roh (inv. č. 5329) zde zastupuje a spojuje ve sbírce hojně zastoupené předměty z venkovských hospodářství a hudební nástroje. Kamnový kachel (inv. č. 6371) asi ze 16. věku zobrazuje Umučení Páně mezi Pannou Marií a svatým apoštolem Janem a zastupuje zde archeologické památky v musejní sbírce uložené.