25 - Muzikologická a teatrologická

  1. Sbírkalupa Sbírka Ostravského muzea
    PředmětySbírku tvoří hudebniny (rukopisy, opisy, tisky), libreta, propagační a informační materiál divadelních a koncertních těles, recenze, pozůstalosti významných osobností ostravské kultury, písemnosti a korespondence (osoby, divadla, spolky), hudební nástroje, scénické a kostýmní návrhy, makety scén, fotografie, negativy, gramofonové desky a média a plakáty koncertů populární hudby v Ostravě.
    Sbírka dokumentuje obraz kulturního života Moravské Ostravy a jejího okolí po roce 1900 a je prezentována návštěvníkům formou krátkodobých výstav, přednášek a publikační činnosti.
    Hudební rukopisy lokality farního kostela Frýdek a Fryštát jsou uvedeny v mezinárodní databázi RISM a jsou předmětem bádání domácích i zahraničních badatelů. Část sbírky písemností, fotografií a scénografie tvoří různorodé materiály vztahující se k historii divadla a koncertnímu životu v Ostravě (Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo Petra Bezruče, Komorní scéna Aréna, Janáčkova filharmonie Ostrava, mezinárodní hudební festival Janáčkův máj, apod.). Sbírka je postupně digitalizována a prezentována široké veřejnosti online ve VADEMECU Ostravského muzea.


    Signatura A zahrnuje rukopisy, opisy a tisky hudebnin. K nejstarším patří exponáty z lokalit Frýdek, Fryštát, Mor. Ostrava. Sbírku hudebnin tvoří dále tvorba hudebních skladatelů různých žánrů. Reprezentativní jsou konvoluty skladeb ostravských osobností německého skladatele Artura Könnemanna a českých autorů Eduarda Bartoníčka, Fr. Kolaříka, Milana Balcara, J. Bartoníka, Karla Krupy. Řada z osobností ostravské kulturní scény působila jako pedagogové nebo profesionální umělci, kterými byli houslový virtuos a pedagog Alois Rychta nebo Mirko Hanák a Vladimír Brázda, dirigenti Národního divadla moravskoslezského. K nejvýznamnějším souborům rukopisů vážné hudby patří pozůstalost Rudolfa Kubína, Leona Juřicy a Eduarda Dřízgy. Hornickou tématiku prostřednictvím dechové hudby zastupují skladby Antonína Štefaníka.

    Signatura B zahrnuje libreta divadelních her a operních děl. Nejstaršími librety-texty ve sbírkách OM jsou Pohřební písně F. F. Ryby (1822), hra Veta za Vetu Williama Shakespeara (1862) nebo vydání libreta Wagnerových oper z roku 1882.

    Signatura C zahrnuje programy a plakáty ze společenského života Ostravy a ostravského regionu. Jedná se o materiál jako z profesionální scény, tak z prostředí amatérského života Ostravanů či jejich působení mimo město a v zahraničí. Je to sbírka programů společenských akcí ostravských spolků kolem roku 1900, koncertů vážné hudby hostujících i místních institucí jako Národní divadlo moravskoslezské, Německé divadlo v Mor. Ostravě, vystoupení pěveckých a instrumentálních souborů jako PSMU, PS Lumír, PS Záboj, Filharmonického sdružení, koncertů hudebních škol, Janáčkova filharmonie Ostrava a mnoha dalších. K nejcennějším dokumentům ostravského kulturního života patří programy koncertů symfonické a komorní hudby z první republiky a Spolku pro komorní hudbu (Stravinský, Hindemith, Prokofjev, ad). Sbírka programů a plakátů dále dokumentuje činnost všech souborů Národního divadla moravskoslezského (NDMS, SDO), Divadla Petra Bezruče, Komorní scény Aréna, Divadla loutek od jejich vzniku a festivalové aktivity (Janáčkův máj, Dny nové hudby, apod.). Sbírka obsahuje několik tisíc exemplářů včetně plakátů koncertů populární hudby v Ostravě a okolí.

    Signatury D, I, K, R zahrnuje média a trojrozměrné předměty – diapozitivy, mikrofilmy, štočky, medaile, taktovky. Zajímavý je mikrofilm oper Josefa Myslivečka Il Nitteti a Il Medonte, pořízené dr. Ivo Stolaříkem v moskevském hudebním archivu.

    Signatura F zahrnuje scénografii. Scénické a kostýmní návrhy především z inscenací Národního divadla moravskoslezského. K ucelenějším souborům patří návrhy Jana Sládka, Vladimíra Kristina, Věry Fridrichové, Jana Obšila, Marty Rozskopfové, Vladimíra Šrámka (k posledním třem autorům je vydán katalog). Sbírka obsahuje několik set návrhů od 20. let minulého století. Součástí sbírky jsou makety návrhů.

    Signatura G zahrnuje písemnosti, zejména týkající se pozůstalosti osobností spojených s kulturou Ostravy, dále jsou to písemnosti vztahující se k činnosti institucí (NDM, ČR, ČT). V této části sbírky se nachází korespondence, smlouvy, scénáře, rukopisy prací, osobní doklady, ocenění, pamětní kniha apod. Reprezentativními exponáty pocházejí z pozůstalosti Jana Pešata, Milana Balcara, Jaroslava Vogla, Jana Šoupala, manželů Pavlouskových, Emericha Gabzdyla, Heleny Zemanové, Čestmíra Gregora, Iva Stolaříka, Eduarda Dřízgy, Leona Juřici, Richarda Kubly, Lídy Maškové, Mirko Hanáka (korespondence: Janáček, Stravinský, Hindemith, Destinnová, Firkušný, ad.)

    Signatura H zahrnuje přírůstky zapsané po roce 1965 do současnosti – smíšený fond navazující na dřívější signatury (A - L).

    Signatura J zahrnuje recenze koncertů a inscenací dramatického umění vztahující se k institucím, spolkům a osobnostem spojených s Ostravou, především z odborných periodik a ostravského denního tisku.

    Signatura L zahrnuje fotografie osobností, inscenací, budov, fotokopie rukopisů a korespondence, hudebních a divadelních akcí, grafik, pohlednic spojených s hudební tématikou, komorních souborů, sborů, amatérských souborů, hostujících umělců, koncertů a inscenací. Sbírka obsahuje přes 2000 exponátů.

    Sbírka hudebních nástrojů zahrnuje harmonia, klavíry, dechové nástroje, citery, akordeon. Jedná se pouze o několik signatur. Nejvýznamnější je žirafový klavír firmy Wachtl-Bleyer und Seüffert in Wien (1802-1911), jediný exemplář zmíněné firmy z počátku 19. století ve střední Evropě.