25 - Muzikologická a teatrologická

  1. Sbírkalupa Sbírka Ostravského muzea
    Odkaz na www stránkyhttp://www.ostrmuz.cz
    ÚzemíOstrava, severovýchodní Morava, české Slezsko
    ObdobíNejstarší sbírkové předměty pocházejí z 2. třetiny 18. století. Základ sbírky vznikl převedením předmětů ze Slezského studijního ústavu ČSAV v 50. letech 20. století, poté byla sbírka soustavně doplňována vlastními sběry, dary a nákupy až do současnosti.
    PředmětySbírku tvoří hudebniny (rukopisy, opisy, tisky), libreta, propagační a informační materiál divadelních a koncertních těles, recenze, pozůstalosti významných osobností ostravské kultury, písemnosti a korespondence (osoby, divadla, spolky), hudební nástroje, scénické a kostýmní návrhy, makety scén, fotografie, negativy, gramofonové desky a média a plakáty koncertů populární hudby v Ostravě.
    Sbírka dokumentuje obraz kulturního života Moravské Ostravy a jejího okolí po roce 1900 a je prezentována návštěvníkům formou krátkodobých výstav, přednášek a publikační činnosti.
    Hudební rukopisy lokality farního kostela Frýdek a Fryštát jsou uvedeny v mezinárodní databázi RISM a jsou předmětem bádání domácích i zahraničních badatelů. Část sbírky písemností, fotografií a scénografie tvoří různorodé materiály vztahující se k historii divadla a koncertnímu životu v Ostravě (Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo Petra Bezruče, Komorní scéna Aréna, Janáčkova filharmonie Ostrava, mezinárodní hudební festival Janáčkův máj, apod.). Sbírka je postupně digitalizována a prezentována široké veřejnosti online ve VADEMECU Ostravského muzea.


    Signatura A zahrnuje rukopisy, opisy a tisky hudebnin. K nejstarším patří exponáty z lokalit Frýdek, Fryštát, Mor. Ostrava. Sbírku hudebnin tvoří dále tvorba hudebních skladatelů různých žánrů. Reprezentativní jsou konvoluty skladeb ostravských osobností německého skladatele Artura Könnemanna a českých autorů Eduarda Bartoníčka, Fr. Kolaříka, Milana Balcara, J. Bartoníka, Karla Krupy. Řada z osobností ostravské kulturní scény působila jako pedagogové nebo profesionální umělci, kterými byli houslový virtuos a pedagog Alois Rychta nebo Mirko Hanák a Vladimír Brázda, dirigenti Národního divadla moravskoslezského. K nejvýznamnějším souborům rukopisů vážné hudby patří pozůstalost Rudolfa Kubína, Leona Juřicy a Eduarda Dřízgy. Hornickou tématiku prostřednictvím dechové hudby zastupují skladby Antonína Štefaníka.

    Signatura B zahrnuje libreta divadelních her a operních děl. Nejstaršími librety-texty ve sbírkách OM jsou Pohřební písně F. F. Ryby (1822), hra Veta za Vetu Williama Shakespeara (1862) nebo vydání libreta Wagnerových oper z roku 1882.

    Signatura C zahrnuje programy a plakáty ze společenského života Ostravy a ostravského regionu. Jedná se o materiál jako z profesionální scény, tak z prostředí amatérského života Ostravanů či jejich působení mimo město a v zahraničí. Je to sbírka programů společenských akcí ostravských spolků kolem roku 1900, koncertů vážné hudby hostujících i místních institucí jako Národní divadlo moravskoslezské, Německé divadlo v Mor. Ostravě, vystoupení pěveckých a instrumentálních souborů jako PSMU, PS Lumír, PS Záboj, Filharmonického sdružení, koncertů hudebních škol, Janáčkova filharmonie Ostrava a mnoha dalších. K nejcennějším dokumentům ostravského kulturního života patří programy koncertů symfonické a komorní hudby z první republiky a Spolku pro komorní hudbu (Stravinský, Hindemith, Prokofjev, ad). Sbírka programů a plakátů dále dokumentuje činnost všech souborů Národního divadla moravskoslezského (NDMS, SDO), Divadla Petra Bezruče, Komorní scény Aréna, Divadla loutek od jejich vzniku a festivalové aktivity (Janáčkův máj, Dny nové hudby, apod.). Sbírka obsahuje několik tisíc exemplářů včetně plakátů koncertů populární hudby v Ostravě a okolí.

    Signatury D, I, K, R zahrnuje média a trojrozměrné předměty – diapozitivy, mikrofilmy, štočky, medaile, taktovky. Zajímavý je mikrofilm oper Josefa Myslivečka Il Nitteti a Il Medonte, pořízené dr. Ivo Stolaříkem v moskevském hudebním archivu.

    Signatura F zahrnuje scénografii. Scénické a kostýmní návrhy především z inscenací Národního divadla moravskoslezského. K ucelenějším souborům patří návrhy Jana Sládka, Vladimíra Kristina, Věry Fridrichové, Jana Obšila, Marty Rozskopfové, Vladimíra Šrámka (k posledním třem autorům je vydán katalog). Sbírka obsahuje několik set návrhů od 20. let minulého století. Součástí sbírky jsou makety návrhů.

    Signatura G zahrnuje písemnosti, zejména týkající se pozůstalosti osobností spojených s kulturou Ostravy, dále jsou to písemnosti vztahující se k činnosti institucí (NDM, ČR, ČT). V této části sbírky se nachází korespondence, smlouvy, scénáře, rukopisy prací, osobní doklady, ocenění, pamětní kniha apod. Reprezentativními exponáty pocházejí z pozůstalosti Jana Pešata, Milana Balcara, Jaroslava Vogla, Jana Šoupala, manželů Pavlouskových, Emericha Gabzdyla, Heleny Zemanové, Čestmíra Gregora, Iva Stolaříka, Eduarda Dřízgy, Leona Juřici, Richarda Kubly, Lídy Maškové, Mirko Hanáka (korespondence: Janáček, Stravinský, Hindemith, Destinnová, Firkušný, ad.)

    Signatura H zahrnuje přírůstky zapsané po roce 1965 do současnosti – smíšený fond navazující na dřívější signatury (A - L).

    Signatura J zahrnuje recenze koncertů a inscenací dramatického umění vztahující se k institucím, spolkům a osobnostem spojených s Ostravou, především z odborných periodik a ostravského denního tisku.

    Signatura L zahrnuje fotografie osobností, inscenací, budov, fotokopie rukopisů a korespondence, hudebních a divadelních akcí, grafik, pohlednic spojených s hudební tématikou, komorních souborů, sborů, amatérských souborů, hostujících umělců, koncertů a inscenací. Sbírka obsahuje přes 2000 exponátů.

    Sbírka hudebních nástrojů zahrnuje harmonia, klavíry, dechové nástroje, citery, akordeon. Jedná se pouze o několik signatur. Nejvýznamnější je žirafový klavír firmy Wachtl-Bleyer und Seüffert in Wien (1802-1911), jediný exemplář zmíněné firmy z počátku 19. století ve střední Evropě.
    Obor25 - Jiná
    Počet předmětů14597
      Scénické návrhy Jana Sládka k inscenaci Její pastorkyně Leoše Janáčka v NDMS v Ostravě v r. 1958 Program koncert ruského klavíristy Emila Gilelse v Ostravě 24. 5. 1960 Program koncert ruského houslisty David Oistracha v Ostravě 29. 5. 1950, VI. koncert cyklu „Ostravské hudební jaro“ První koncert 11. cyklu symfonických koncert rozšířeného orchestru Národního divadla moravskoslezského z roku 1938, dirigent - Jaroslav Vogel, sólisté - Ervin. Schulhoff (klavír), Albert Bursík (flétn Program koncertu Leningradské filharmonie, 7. 6. 1955 Ostravský máj, dirigent - Kurt Sanderling Žirafový klavír Wachtel Bleyer&Seiffert in Wien, cca. 1810 První strana skladby Arthura Könnemanna Volker streicht die Fiedel, op. 113 - rukopis Rudolf Kubín: Maryčka Magdonova (1952) - partitura symfonické básně pro velký orchestr podle stejnojmenné básně Petra Bezruče. II. část symfonického cyklu Ostrava, tisk Program koncertu čtvrttónové hudby 22. 1. 1926 Německo - Karel Hába, Alois Hába, Rudolf Kubín (skladby pro klavír), sólista: Ervín Schulhoff - klavír Program koncertu čtvrttónové hudby Hisrchberg kol. 1925. Karel Hába, Alois Hába, Miroslav Ponc, Rudolf Kubín (skladby pro klavír), sólista: Ervin Schulhoff - klavír Program koncertu Ostravského symfonického orchestru 9. 11. 1959 Ostrava, dirigent - Jiří Pinkas,  sólista: Grigorij Ginsburg - klavír Program koncertu Státní filharmonie Ostrava 26. 3. 1964 Ostrava, dirigent - Václav Jiráček Program koncertu Janáčkovy filharmonie Ostrava 6. 6. 1986 Janáčkův máj Ostrava , dirigent - Oscar Danon Program koncertu Ostravského symfonického orchestru 23. 5. 1955 Ostravský máj, dirigent - Jiří Waldhans, sólista: Mstislav Rostropovič - violoncello Přední strana bulletinu Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj Ostrava. Titulní list programu hry Františka Hrubína Kráska a zvíře, Loutkové divadlo Ostrava, 1971 Titulní list programu hry Jana Jílka Pták ohnivák a liška Ryška, Divadlo Petra Bezruče, 1971 Titulní list programu Celostátní divadelní přehlídky, Ostrava 1979 Propagační materiál Loutkového divadlo Ostrava, fotografie inscenací 1968 - 1972 Fotografie budovy Národního divadla moravskoslezského z roku 1907 Fotografie divadelní budovy Národního domu v Moravské Ostravě, meziválečné období Tenorista Ivo Žídek jako Pelléas v opeře Clauda Debussyho Pelléas a Mélisanda,  Zemské divadlo Ostrava 1947 Fotografie z inscenace opery Petra Iljiče Čajkovského Čarodějka, Státní divadlo Ostrava 1953 Fotografie člena baletu Národního divadla moravskoslezského Emericha Gabzdyla v kostýmu, 20. léta 20. století Šéf baletu Státního divadla v Ostravě Emerich Gabzdyl (1908-1973) - portrétní fotografie. Vedení Národního divadla moravskoslezského před divadelní budovou, fotografie z roku 1922 Šéf operety Národního divadla moravskoslezského Mirko Hanák (1921-1971) - portrétní fotografie Rudolf Kubín (1909- 1973) - ostravský hudební skladatel. fotografie z roku 1958 Dopis skladatele Vincenta d´Indyho dirigentu Jaroslavu Voglovi z Pařížez  roku 1913 Dopis skladatele Ervina Schulhoffa z pozůstalosti J. Škody - poděkování za provedení skladby z roku 1931 Maketa scény Vladimíra Šrámka k inscenaci opery Ludwiga van Beethoven Fidelio uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1971 Scénický návrh Marty Roszkopfové k inscenaci hry Georga Büchnera Vojcek uvedené v Divadle Petra Bezruče roku 1985 Maketa scény Františka Tröstra k inscenaci opery Václava Trojana Kolotoč uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1960 Depozitář podsbírky muzikologie a teatrologie Orchestrální sdružení s dirigentem Janem Pešatem, Fotografie symfonického orchestru z roku 1958 Šef opery Národního divadla moravskoslezského Jaroslav Vogel (1894-1970), portrétní fotografie z roku 1934 Hudební skladatel Leoš Janáček (1854-1928) - pohlednicová portrétní fotografie Hudební skladatel Rudolf Kubín, šéfdirigent Leningradské filharmonie Arvid Jansons a šéfdirigent Státní filharmonie Ostrava Jiří Waldhans, 1959 - skupinová fotografie Ruský houslový virtuoz David Oistrach a klavírista Alfréd Holeček u příležitosti koncertu v Ostravě roku 1947 - fotografie s dedikací PhDr. Ivo Stolařík (1923- 2010) - ostravský etnograf, muzikolog, rozhlasový a televizní pracovník, pedagog a publicista, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava - fotografie Karikatura z pera hudebního skladatele a klavíristy Igora Stravinského z památníku Mileny Voglové-Ottové u příležitosti jeho koncertu v Moravské Ostravě roku 1933 Dopis pěvkyně Emy Destinnové dirigentu Jaroslavu Voglovi z roku 1924 se žádostí o korepetici k úloze Elsy z opery Richarda Wagnera Karikatura skladatele a violisty Paula Hindemitha z památníku Mileny Voglové-Ottové u příležitosti jeho koncertu v Moravské Ostravě roku 1932 Dopisnice skladatele Aloise Háby zaslaná Rudolfu Kubínovi z Mnichova u příležitosti světové premiéry jeho čtvrttónové opery Matka v roce 1937 Scénický návrh Jana Sládka k inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyně uvedené v Národním divadle moravskoslezském v roce 1934 Scénický návrh Vladimíra Šrámka k inscenaci opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1967 Maketa scény Vladimíra Šrámka k inscenaci opery Dmitrije Šostakoviče Kateřina Izmajlova uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1971 Kostýmní návrhy Alexandra Babraje k inscenaci hry Williama Shakespeara Mnoho povyku pro nic uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1973 Maketa scény Alexandra Babraje k inscenaci hry Williama Shakespeara Mnoho povyku pro nic uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1973 Kostýmní návrhy Alexandra Babraje k inscenaci hry Michaila J. Lermontova Maškaráda uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1977 Kostýmní návrh Marty Roszkopfové k inscenaci hry Georga Büchnera Vojcek uvedené v Divadle Petra Bezruče roku 1985 Scénický návrh Marty Roszkopfové k inscenaci hry Agathy Christie Past na myši uvedené ve Státním divadle v Ostravě roku 1976 Depozitář podsbírky muzikologie a teatrologie Depozitář podsbírky muzikologie a teatrologie