Období | Sbírka grafiky GASK (dříve České muzeum výtvarného umění - ČMVU) začíná již na sklonku 18. století. Její podstatná část se váže k novodobému umění od začátku 20. století až k současnosti. Výrazným rysem jsou větší soubory, které podávají svědectví o výtvarném přínosu nejen specializovaných grafiků, ale i malířů. U nich grafická tvorba tvořila jen součást, byť někdy velmi významnou, díla malířského. V tomto smyslu dokresluje dílo důležitých osobností malby. Kromě projevů pozdního symbolismu (F. Bílek, F. Kobliha, J. Konůpek), projevů inspirovaných francouzskými či japonskými vlivy (V. Preissig, T. F. Šimon) a z období sociálního umění dvacátých a třicátých let (F. Duša, J. Rambousek), jsou zastoupena významná díla české moderny, od J. Čapka, E. Filly, V. Hofmana, R. Kremličky P. Kotíka, dále členů Skupiny 42 (F. Grosse, F. Hudečka, J. Kotíka), skupiny Ra (J. Istler) i díla solitérních postav (F. Tichý). Významné kolekce sledují vývoj českého nekonformního umění od sklonku padesátých let až k polovině let sedmdesátých (V. Boudník, J. Balcar, E. Bednářová, Č. Janošek, J. Koblasa, L. Přibyl, J. Kubíček, M. Urbánek, ale i J. John, A. Šimotová a A. Kučerová z pomezí abstrakce a figurace, dále groteskní figurace J. Anderleho. Současné podoby české grafiky jsou kvalitně zastoupené díly D. Smutného, V. Kováříka, O. Michálka a J. Měřičky. Významným obohacením sbírky jsou grafiky ze zahraničí (R. Rauschenberg, P. Sedgley, Erró, B. Korsig). Obzvlášť důležitý je početný soubor představující průřez celoživotním dílem E. Ovčáčka, který od 60. let 20. století patří mezi čelné postavy české grafiky.
|
---|