Období | Malba - 16. - 20. stol., převaha 18., následuje 20. a 19. stol.Grafika - nejvíce 19., částečně 20. (zvláště 1. pol.), přesahuje do 18., výjmečně 17. až 16. stol.Plastika - převážně 19. a 18. stol, rozmezí 16. - 20. stol.Malba - muzejní sbírka v Třebíči shromažďována od založení muzea, již ve 30. letech s vynikajícími artefakty. Podstatné bylo začlenění konfiskátu ze zámku Třebíč po r. 1945. Tím získána část šlechtické sbírky, narůstající po staletí (nelze vyloučit souvislosti se sbírkou J. J. z Valdštejna, jejiž podstatná část po r. 1740 přešla do Drážďan). V 50. l. z moravských svozů obohacena sbírka díly tzv. art moyen, převážně s náboženskými tématy. Soustavná péče věnována fondu od 2. pol. 50. let, spojena se jménem dr. Ant. Bartuška. Na expertizách se podíleli přední čs. odborníci (J. Neuman, P. Preiss). Díla od té doby postupně restaurována a spolu se záměrem vybudovat Západomoravskou galerii započala dokumentace umění 20. stol., včetně současníků.Grafika - předměty jako součást širokého historizujícího záběru soustřeďovány od poč. 20. stol. S formováním sbírky započato od 2. pol. 50. let za vedení dr. Ant. Bartuška. Získávány soubory pozůstalostí (např. Kršňákova), převedeny soubory z muzeí v Moravských Budějovicích a Jemnici (odtud celistvý soubor někdy šlechtického inventáře z 1. pol. 19. stol.). Sbírková řada systematizována od konce 70. let, trvale získávani autoři s vazbou na region.Plastika - sbírána od založení muzea, zpočátku jako záchrana vyřazovaných sakrálních památek, pak doplňována drobnějšími reáliemi z domácností. Vyhodnocováno od éry Ant. Bartuška (2. pol. 50. let) zároveň s tendencí soudobé regionální akvizice. Systematizováno koncem 70. Let.
|
---|
Předměty | Malba - fond zahrnuje produkci zemí středoevropské habsburské monarchie, německou, nizozemskou, italskou, španělskou, francouzskou, a to ve význačných solitérech (např. Škrétové, Kupecký, Rigaud, Bassano, atd. atd.), nejsou vyloučena objevná přehodnocení. Ojedinělý je soubor 80 děl Vítěslava Nezvala, četní jsou umělci regionu, což je předmět soudobých akvizicí. Převažuje portrét, následují náboženská témata, krajina, zátiší. Převážně olejomalba. Z fondu uspořádána reprezentativní výstava k 900. výročí Třebíče v r. 2001, obvyklé jsou zápůjčky na tématické výstavy předních galerií. V roce 1992 cca 70 ks navráceno v restituci. Grafika - autorský výčet představuje zhruba 300 jmen. Početný je soubor lovecké tématiky Ridingerovy (90). Dokumentačně cenné jsou soubory kreseb staveb na Vysočině (Horácko a Podhorácko - K. Beneš, J. Dvořák). Solitéry: 5 rytin A. Dürera jezdecký portrét H. z Valdštejna - 16. stol. Zejména veduty, krajiny, stavby, portrét, náboženské, mytologické a historické výjevy, vojenská, lovecká aj. tématika. Technika (sestupně z 25): strojový tisk, ocelorytina, litografie, tužka, akvarel, barevná litografie, lept a další.Plastika - zejména figurální - převážně náboženská, méně alegorická, sekulární. Z baroka např. díla J. Winterhaltera a A. Jelínka, 20. stol. J. Marek, J, Kapinus, J. Bartůněk, vše s vazbami v regionu. Materiálově zejména polychromované dřevo, dále keramika, sádra, kov, kámen aj.
|
---|