15 - Výtvarného umění

  1. Sbírkalupa Sbírka Muzea Vysočiny Třebíč, příspěvková organizace
    ÚzemíMalba - jihozápadní Morava. Provenience: střední, západní a jižní Evropa.Grafika - jihozápadní Morava. Provenience: střední, západní, jižní a středovýchodní Evropa.Plastika - jihozápadní Morava. Provenience: České země, Rakousko, jižní Německo.
    ObdobíMalba - 16. - 20. stol., převaha 18., následuje 20. a 19. stol.Grafika - nejvíce 19., částečně 20. (zvláště 1. pol.), přesahuje do 18., výjmečně 17. až 16. stol.Plastika - převážně 19. a 18. stol, rozmezí 16. - 20. stol.Malba - muzejní sbírka v Třebíči shromažďována od založení muzea, již ve 30. letech s vynikajícími artefakty. Podstatné bylo začlenění konfiskátu ze zámku Třebíč po r. 1945. Tím získána část šlechtické sbírky, narůstající po staletí (nelze vyloučit souvislosti se sbírkou J. J. z Valdštejna, jejiž podstatná část po r. 1740 přešla do Drážďan). V 50. l. z moravských svozů obohacena sbírka díly tzv. art moyen, převážně s náboženskými tématy. Soustavná péče věnována fondu od 2. pol. 50. let, spojena se jménem dr. Ant. Bartuška. Na expertizách se podíleli přední čs. odborníci (J. Neuman, P. Preiss). Díla od té doby postupně restaurována a spolu se záměrem vybudovat Západomoravskou galerii započala dokumentace umění 20. stol., včetně současníků.Grafika - předměty jako součást širokého historizujícího záběru soustřeďovány od poč. 20. stol. S formováním sbírky započato od 2. pol. 50. let za vedení dr. Ant. Bartuška. Získávány soubory pozůstalostí (např. Kršňákova), převedeny soubory z muzeí v Moravských Budějovicích a Jemnici (odtud celistvý soubor někdy šlechtického inventáře z 1. pol. 19. stol.). Sbírková řada systematizována od konce 70. let, trvale získávani autoři s vazbou na region.Plastika - sbírána od založení muzea, zpočátku jako záchrana vyřazovaných sakrálních památek, pak doplňována drobnějšími reáliemi z domácností. Vyhodnocováno od éry Ant. Bartuška (2. pol. 50. let) zároveň s tendencí soudobé regionální akvizice. Systematizováno koncem 70. Let.
    PředmětyMalba - fond zahrnuje produkci zemí středoevropské habsburské monarchie, německou, nizozemskou, italskou, španělskou, francouzskou, a to ve význačných solitérech (např. Škrétové, Kupecký, Rigaud, Bassano, atd. atd.), nejsou vyloučena objevná přehodnocení. Ojedinělý je soubor 80 děl Vítěslava Nezvala, četní jsou umělci regionu, což je předmět soudobých akvizicí. Převažuje portrét, následují náboženská témata, krajina, zátiší. Převážně olejomalba. Z fondu uspořádána reprezentativní výstava k 900. výročí Třebíče v r. 2001, obvyklé jsou zápůjčky na tématické výstavy předních galerií. V roce 1992 cca 70 ks navráceno v restituci. Grafika - autorský výčet představuje zhruba 300 jmen. Početný je soubor lovecké tématiky Ridingerovy (90). Dokumentačně cenné jsou soubory kreseb staveb na Vysočině (Horácko a Podhorácko - K. Beneš, J. Dvořák). Solitéry: 5 rytin A. Dürera jezdecký portrét H. z Valdštejna - 16. stol. Zejména veduty, krajiny, stavby, portrét, náboženské, mytologické a historické výjevy, vojenská, lovecká aj. tématika. Technika (sestupně z 25): strojový tisk, ocelorytina, litografie, tužka, akvarel, barevná litografie, lept a další.Plastika - zejména figurální - převážně náboženská, méně alegorická, sekulární. Z baroka např. díla J. Winterhaltera a A. Jelínka, 20. stol. J. Marek, J, Kapinus, J. Bartůněk, vše s vazbami v regionu. Materiálově zejména polychromované dřevo, dále keramika, sádra, kov, kámen aj.
    Obor15 - Výtvarného umění
    Počet předmětů7683
      Jan Jindřich Marzy, Očistec, mědiryt na papíře, 2. polovina 18. století, signováno vlevo dole, 22 x 15,7 cm Albrecht Dürer, Aspice peccator (Hle hříšník), dřevořez na papíře, 1512, signováno a datováno vpravo nahoře, 11,5 x 7,5 cm Giovanni Guerra, Stavba chrámu sv. Petra v Římě, mědiryt na papíře, 1586, signováno a datováno  vlevo dole, 50 x 113 cm Emanuel Ranný ml., Havraní krajina podle E. A. Poea, suchá jehla na papíře, 1999, signováno vpravo dole, 138 x 72 cm Jihočeský mistr, Madona z Domamile, polychromovaná dřevořezba, kolem roku 1500, výška 73 cm, šířka 26 cm, hloubka 14 cm Jiří Marek, Snímání z kříže, patinovaná dřevořezba, 1937, signováno vpravo dole, 69 x 49 cm Neznámý autor, Pieta, polychromovaná dřevořezba, polovina 16. století, výška 130 cm Jaroslav Šlezinger, Truchlící, patinovaná sádra, 1943, signováno a datováno na podstavci, výška 53 cm Neznámý autor, Sv. Rodina, olejomalba na plátně, nesignováno, 45 x 35 cm Jan Kupecký, Rodinný portrét, olejomalba na plátně, kolem roku 1720, nesignováno, 173 x 140 cm Okruh Hanse Cranacha, Sebevražda Lukrécie, olejová tempera na dřevěné desce, po roce 1530, signováno monogramem IW, 98 x 65,5 cm Jacopo Bassano da Ponte, Zvířata vstupují do archy Noemovy, olejomalba na plátně, 2. polovina 16. století, nesignováno, 122 x 166 cm Neznámý autor, Trh ve městě, olejomalba na plátně, 2. polovina 17. století, nesignováno, 89 x 76,5 cm Antonín Altmann, Sklízení sena u Třebíče, olejomalba na plátně, 1841, signováno a datováno vlevo dole, 60 x 76 cm Vítězslav Nezval, Ukřižovaný, olejomalba na překližce, kolem roku 1950, nesignováno, 51 x 41 cm Josef Kremláček, Miniatura XVIII., kombinovaná technika na papíře, signováno vpravo dole, 12 x 16 cm Roman Havelka, Pohled z Podklášteří na věž, olejomalba na lepence, 1918, signováno a datováno vpravo dole, 50 x 39 cm Uložení grafiky a kresby v depozitáři třebíčského muzea Heinrich Aldegrever, Sophonisba, mědiryt na papíře, 1553, signováno a datováno vlevo dole, 12 x 7,5 cm Adolf Hoffmeister, Ondřej Sekora kreslí Vítězslava Nezvala, perokresba na papíře, 1956, signováno a datováno vpravo dole, 33,5 x 45 cm Franta (František Mertl), Kompozice, litografie na papíře, 1967, signováno a datováno vpravo dole, 59 x 78 cm František Bohumír Zvěřina, Lávka přes Jevišovku, kresba tužkou na papíře, 1887, signováno a datováno vpravo dole, 43 x 29,5 cm Lubomír Kressa, Černá madona s radioaktivitou I., dekalk a kresba tuší na papíře, 1981, signováno a datováno vpravo dole, 45 x 44,5 cm Jihočeský mistr, Světice, polychromovaná dřevořezba, kolem roku 1500, výška 46 cm, šířka 20 cm, hloubka 14 cm Neznámý autor, Vyhnání z ráje, fragment reliéfu, polychromovaná dřevořezba, kolem roku 1600, výška 25 cm Josef Antonín Winterhalter, Oltářík s ostatky sv. Bernarda, polychromovaná dřevořezba, 60. léta 18. století, výška 75 cm, šířka 63 cm Neznámý autor, Kapucínská křtitelnice, polychromovaná dřevořezba, 2. polovina 18. století, výška 155 cm Miroslav Hudeček, Matka s dítětem, glazovaná keramická hlína, 1969, výška 155 cm Rakouský mistr, Oplakávání Krista, polychromovaná dřevořezba, 1. třetina 18. století, výška 42 cm, šířka 70 cm, hloubka 21 cm Josef Antonín Winterhalter, Evangelista, polychromovaná dřevořezba, před rokem 1760, výška 110 cm Neznámý autor, Caritas (Láska), olejomalba na plátně, kolem roku 1600, nesignováno, 134 x 115 cm Neznámý autor, Ukřižování s Marií Magdalénou, Pannou Marií a Janem Evangelistou, olejomalba na plátně, nesignováno, 80 x 61 cm Okruh Antonia Allegri da Correggio, Zásnuby sv. Kateřiny, olejomalba na dřevěné desce, 1. třetina 16. století, nesignováno, 30,5 x 25 cm Filip Kristian Bentum, Portrét Františka Josefa Černína z Chudenic, olejomalba na plátně, 1715-1720, nesignováno, 83 x 75 cm Antonín Machek, Portrét Františka Xavera Broscheho, olejomalba na plátně, 1. polovina 19. století, nesignováno, 74,5 x 55,5 cm Neznámý autor (připisováno Janu Jiřímu Heintschovi či Karlu Škrétovi), Učitel přijímá žáka, olejomalba na plátně, 2. polovina 17. století, nesignováno, 134 x 106 cm Johann Ulrich Mayr či Jan de Herdt, Portrét Františka Augustina z Valdštejna, olejomalba na plátně, 1660, nesignováno, 188 x 106 cm Svatopluk Máchal, Vlastní portrét z doby studií, olejomalba na plátně, 20. léta 20. století, signováno vpravo dole, 59 x 47 cm Jan de Herdt, Křest Kristův, olejomalba na plátně, 1681, signováno a datováno vpravo dole, 234 x 165 cm Neznámý autor, Genealogický strom Smila Osovského z Doubravice, olejomalba na plátně, kolem roku 1600, nesignováno, 235 x 179 cm Neznámý autor, Hoch se stehlíkem, olejomalba na plátně, počátek 19. století, nesignováno, 92 x 73 cm Zdeněk Novotný, Braunův dům v Horní ulici v židovské čtvrti v Třebíči, olejomalba na kartonu, signováno vlevo dole, 54 x 63 cm Johann Peter Molitor, Portrét Josefiny hraběnky Mansfeldové, rozené Černínové, olejomalba na plátně, nesignováno, 1746, 88 x 73 cm Okruh Massima Stanzione, Polopostava mučednice, olejomalba na plátně, 1. polovina 17. století, nesignováno, 60 x 46 cm Neznámý autor, Ukřižovaný, olejomalba na plátně, 2. polovina 19. století, nesignováno, 48 x 35 cm Viktor Nikodem, U kláštera v Třebíči, olejomalba na plátně, kolem roku 1935, nesignováno, 60 x 51 cm Neznámý autor, Sv. Almanus, akvarel na pergamenu, 2. polovina 18. století, nesignováno, 29 x 20,5 cm Carl Pekarek, Jejkovská brána v Třebíči, akvarel na papíře, 1923, signováno a datováno vlevo dole, 26 x 32 cm Otto Stritzko, Krajina v paprscích, olejomalba na lepence, signováno vpravo dole, 45 x 61 cm Dílna Raffaela Santiho, Madona s rybou, olejomalba na plátně, po roce 1513, nesignováno, 207 x 147,5 cm Ladislav Novák, Les Indiennes, alchymofroasáž na papíře, 1975, signováno a datováno vlevo dole, 33 x 25 cm Uložení obrazů v depozitáři třebíčského muzea Uložení soch v depozitáři třebíčského muzea