15 - Výtvarného umění

  1. Sbírkalupa Sbírka Moravské galerie v Brně
    Odkaz na www stránkyhttp://www.moravska-galerie.cz/cs/vystavni-akce/
    ÚzemíEvropa (střední, západní, jižní, východní), Čechy, Morava.
    Období15. - 21. století
    PředmětyPodsbírka obsahuje malířská díla od 15. století do současnosti v počtu 2357 inv. č.Kolekce má svůj počátek ve Františkově (později Moravském zemském) muzeu v Brně, jež bylo založeno v roce 1817. Systematická akviziční činnost je spojena až s osobností ředitele muzea a správce obrazárny dr. Jaroslava Helferta (od r. 1908 kustod uměleckých sbírek, 1921–1939 a 1945–1948 ředitel). Jeho metodický přístup umožnil soustavnější budování sbírky a její rozšiřování o aktuální díla české moderny. Na Helfertovu práci navázal dr. Albert Kutal, jeho nástupce ve vedení obrazárny. Vyčleněním obrazárny muzea v roce 1961 a jejím sloučením s Uměleckoprůmyslovým muzeem vznikla Moravská galerie v Brně. Kolekce středověkého umění ve sbírkách svou mimořádnou kvalitou přitahuje české i zahraniční badatele, její nejvýznamnější předměty byly opakovaně vystaveny v rámci různých i mezinárodních expozic a staly se součástí odborných publikacích předních českých a zahraničních badatelů. Sbírka barokního umění vychází z moravských souvislostí, kdy se na rozdíl od Čech umění baroka rozvinulo do vyhraněné stylové podoby až v 18. století. V důsledku politické a hospodářské situace docházelo v tvůrčím dění k propojení Moravy s tehdejší tvorbou sousedního Rakouska. Značný slohový význam pro moravské území je třeba přiznat řadě rakouských umělců, především malířů (např. D Gran, J. J. Etgens, F. A. Maulbertsch, J. Winterhalder ml., J. V. Korompay a další). Kolekce italská obsahuje některé nejvýznamnější příklady tvorby italských malířů v domácích sbírkách. Patří k nim beze sporu malby Artemisie Gentileschi, Bernarda Strozziho či Carla Dolciho a díla umělců činných částečně i na Moravě, Paola Paganiho a Giovanni Giulianiho. Nizozemské malířství zastupují ve sbírce práce Andriese Snellincka, poněkud záhadného malíře Nicolaese de Bruyn (?) a také jednoho z členů rozvětvené dynastie Brueghelů, Jana van Kessela. Vůdčí osobností antverpské malířské školy se stal Peter Pauwel Rubens, jehož strhující malířský projev dokládá obraz Hlava Medúsy, stejně jako portréty malířových zaměstnavatelů, arcivévody Albrechta a infantky Isabelly, které vznikly za spoluúčasti umělcovy dílny. Jádro kolekce umění 19. století tvoří díla především moravských, rakouských a českých autorů, mj. renomovaných představitelů vídeňské školy F. G. Waldmüllera, F. Amerlinga, R. van Haanena, J. B. Lampiho, moravskou malbu zastupuje mj. portrétní mistrovství J. Švandy, Mařákův žák A. Kalvoda či J. Uprka, z českých tvůrců jmenujme např. rodinu Mánesů, A. Machka či A. Chittussiho. Poměrně početné zastoupení náleží německým umělcům a nechybějí ani ukázky dalších evropských malířských škol – především francouzské, italské, belgické, nizozemské a anglické. Bohatě je dokumentováno období zakladatelské generace české moderny i meziválečné avantgardy. Jednou z hlavních činností galerie je dokumentace hlavních rysů vývoje českého výtvarného umění 20. století. První stálou expozici českého umění 20. století vytvořil v roce 1970 (ještě v budově MZM) Jiří Hlušička, později musela být sbírka uložena v depozitáři. Sbírka zahrnuje významná díla zakladatelských osobností moderního českého umění (Jan Preisler), významný je soubor prací malířů "Osmy" a "Skupiny výtvarných umělců" (obrazy Fillovy, Kubištovy, Kubínovy, Špálovy, Čapkovy, raná tvorba Antonína Procházky a Jana Zrzavého). Početná kolekce díla Antonína Procházky umožňuje sledovat proměny výtvarného názoru tohoto umělce spjatého s brněnskou kulturou. Meziválečnou avantgardu reprezentují díla českého poetismu, artificialismu (J. Štyrský, Toyen, J. Šíma, díla Františka Muziky, Františka Foltýna a dalších). Čtyřicátá léta zastupují díla reagující na válku (Emil Filla, Jan Bauch), práce umělců "Skupiny 42" (František Gross, Bohumír Matal, Jan Smetana a další) a "Skupiny Ra" (např. Bohdan Lacina, Václav Zykmund). Proud českého informelu je prezentován pracemi Mikuláše Medka, Roberta Piesena, Josefa Istlera a dalších. Výtvarné tendence druhé poloviny dvacátého století zastupují ukázky z tvorby např. Adrieny Šimotové, Jiřího Johna, Václava Boštíka, Jiřího Koláře, Michaela Rittsteina, dále např. brněnských výtvarníků Dalibora Chatrného, Miroslava Štolfy a dalších. Kolekce se průběžně doplňuje pracemi mladých a současných autorů.
    Obor15 - Výtvarného umění
    Počet předmětů2615
    Podsbírka obsahuje archiválie
      ze sbírek Moravské galerie v Brně cover ze sbírek Moravské galerie v Brně evidenční záznam sbírkového předmětu depozitáře Místodržitelský_palác evidenční záznam sbírkového předmětu ze sbírek Moravské galerie v Brně cover evidenční záznam sbírkového předmětu Místodržitelský palác