15 - Výtvarného umění

  1. Sbírkalupa Sbírka Slezského zemského muzea
    ÚzemíPodstatná část sbírkového fondu pochází z Evropy (především Rakousko, Německo, Itálie, Francie, Holandsko, Anglie, Morava, Slezsko, Čechy, Polsko, Maďarsko) a malý počet exponátů z Japonska, Číny a Egypta.
    ObdobíNejstarší doklady jsou z 5. století n.l. a nejmladší z 20. století. Základ sbírky tvoří exponáty z bývalého uměleckoprůmyslového muzea založeného v Opavě v r. 1882. Sbírky byly obohaceny o část fondu Městského muzea v Opavě, Gymnasiálního muzea a muzea Matice opavské. Po roce 1945 byly sbírky výrazně obohaceny konfiskáty a doplňovány systematickou akviziční činností. Kurátory sbírek byli: 1897-1935 E. W. Braun, 1935-1938 Černohorský, 1949-1953 Kudělková-Königová, 1953-1983 E. Klimešová, 1973-dosud M. Schenková, 1983-1996 P. Vojtal, 1995-dosud J. Olšovský. Jako konzervátoři zde působili: V. Schlinger, M. Zmydlená, P. Strakoš, I. Dačenková, M. Králová, Z. Záleská, L. Vožda, K. Chlumecká. Veřejně přístupná byla sbírka již rozsáhlou expozicí těsně po založení uměleckoprůmyslového muzea v r. 1883, další expozice byla v r. 1909, v padesátých letech, 1981 a nově v roce 1999. Kromě toho byly sbírky prezentovány na četných tématických výstavách a expozicích u nás i v zahraničí.
    PředmětyJe rozdělena do tematických skupin – fondů. Fond A (sbírka obrazů a kreseb) zahrnuje několik ucelených kolekcí, především jsou zde gotické obrazy rakouské a slezské provenience, renesanční obrazy rakouské a slezské provenience, kvalitní soubor barokních obrazů rakouských, italských, holandských, umělců a slezských a moravských malířů. Malířství 19. stol. je zde zastoupeno předními rakouskými a německými autory, ale i nejvýznamnějšími slezskými, moravskými i českými malíři. V malířství 20. stol. převažují němečtí a čeští autoři z regionu Slezska. V souboru kreseb vynikají díla rakouská a italská především z období baroka, rakouská a slezská kresba 19. stol. a velká kolekce regionálních autorů 20. stol. Fond AP (pozůstalosti výtvarných umělců) zahrnuje doklady k životu a dílu regionálních malířů a sochařů: F. Žemlička, V. Wünsch, F. Duša, F. Podešva, J. Hynčica, K. Vávra, J. Šrámek, V. Držkovic, A. Polášek. Fond B (sbírka plastik) obsahuje vynikající kolekci gotických plastik slezské, německé a rakouské provenience, italskou renesanční plastiku a barokní plastiky rakouské, německé, slezské a moravské provenience. Poměrně početná je také kolekce sochařství 20. stol. umělců Slezska a severní Moravy. Fond F zahrnuje sbírku fotografií dokumentujících především památky Slezska, Moravy a Polska. Fond G (sbírka grafiky) zahrnuje grafiku 15. až 20. stol. německé, rakouské, holandské, italské, české, moravské, slezské, polské a ruské provenience. Cenná je zejména kolekce grafických portrétů a vedut a grafika regionálních umělců 20. stol. Fond K zahrnuje sbírku keramiky, majoliky, fajánse a kameniny italské, německé, anglické, španělské, nizozemské, rakouské od konce 16. stol. až po moderní tvorbu. Ucelené a velmi cenné soubory tvoří habánská a proskovská fajáns, soubor pozdně renesanční a raně barokní italské a iberomaurské majoliky; významná je rovněž kolekce kachlů španělské, německé a rakouské provenience včetně Slezska a severní Moravy. Fond P zahrnuje velmi cennou sbírku porcelánu od jeho první evropské produkce v Míšni až po moderní dobu. K nejvýznamnějším souborům patří sbírka míšeňského porcelánu a vídeňského porcelánu, jehož vývoj je zde velmi kvalitně dokumentován. Reprezentativně je zde zastoupena produkce porcelánek na českém území, dále je zde jednotlivými kusy představena produkce porcelánek německých, francouzských nebo např. ruských. Fond S obsahuje sbírku skla od pozdně gotického skla slezské provenience a ukázek sklářské produkce 16. – 18. stol. převážně slezské, moravské nebo německé provenience až po období secese. Těžiště souboru spočívá v ucelené kolekci historizujícího skla z 2. pol. 19. stol. rakouské provenience a ve skle z období secese. Ucelený a cenný soubor tvoří lázeňské skleničky. Fond E zahrnuje zlatnické a stříbrnické práce od 2. pol. 17. stol. až po konec 18. stol. slezské, moravské, rakouské nebo německé provenience, a to jak sakrální nebo profánní funkce, spolu se šperky z 19. – 20. stol. až po současnost. Ucelený a velmi cenný soubor zlatnických a stříbrnických prací tvoří kolekce barokních děl z produkce opavských zlatníků a stříbrníků. Fond C zahrnuje sbírku stolního nádobí a předmětů utilitární povahy z cínu určených pro profánní účely, ale výjimečně i sakrální (kropenky) ze 17. – počátku 19. stol. většinou slezské nebo moravské provenience. Ucelený a velmi cenný soubor představují práce opavských cínařů ze 17. – 18. stol. Fond M zahrnuje sbírku předmětů utilitární povahy (klíče, zámky, kování, zábradlí, mříže, vývěsní znamení a štíty apod.) z železa nebo obecných kovů slezské nebo moravské provenience od 16. až po počátek 20. stol. Zastoupena je rovněž kovářská produkce určená pro funerální účely (vybavení náhrobků). Fond je cenný zejména pro poznání každodenního života. Fond T zahrnuje sbírku textilu od 2. poloviny 16. stol. až po současnost. Časově mimo toto období stojí velmi cenný soubor koptských liturgických textilií, mimořádný je rovněž soubor manýristických nebo raně barokních gobelínů a verdur. Bohatě a reprezentativně je zastoupena produkce gobelínové manufaktury ve Valašském Meziříčí. Fond doplňují jednotlivosti převážně slezské nebo moravské provenience z 19. – 20. stol. jako jsou šaty, obleky, módní doplňky, spodní prádlo, oděvní doplňky, textilní doplňky pro domácnost apod. Fond N představuje sbírku nábytku profánní povahy od pozdní gotiky až po počátek 20. stol. Sbírka vyváženě reprezentuje stylový a technologický vývoj nábytku převážně středoevropské provenience (Rakousko, Německo, Slezsko, Morava), ale jednotlivě je zastoupen i nábytek španělský z doby kolem roku 1600. Cenné jsou rovněž práce italské nebo anglické provenience, jednotlivě jsou také zastoupeny tzv. chebské práce. Fond H zahrnuje sbírku hodin od 17. až po 20. stol. s těžištěm v hodinářské produkci v 19. stol., většinou středoevropské provenience (Německo, Rakousko, Čechy) a to od stojacích, stolních až po náramkové hodiny, včetně hracích typů. Fond L zahrnuje rozmanité soubory exponátů z oblasti galanterie, bižuterie, různých společenských drobností každodenního života většinou slezské provenience z 19. a 1. pol. 20. stol., jako jsou např. taneční pořádky, růžence, vlasové ozdoby, pečetítka, brože, hřebeny, kabelky, náramky, knoflíky apod. Fond je reprezentativní především pro předvedení každodenního života měšťanských vrstev Opavska a rakouského Slezska v 19. a na počátku 20. stol.
    Obor15 - Výtvarného umění
    Počet předmětů37847
    Podsbírka obsahuje archiválie
      Svatý Vít, 2. polovina 15. století, Tyroly - V kotli na třech nohách je umístěna polopostava světce se sepjatýma rukama na prsou. Kalich z protestantského kostela v Těšíně, 17. stol., Slezsko - Kalich značený třemi značkami - mistrovskou FS, osvobozovací FR,  a rakouskou přepuncovaci 12F Herní kazeta s motivem ženy na koni, poslední třetina 17. století, Cheb - Uvnitř se nachází hra vrchcáby s motivy delfínů a šachovnice s motivy lastur. Sklenice, 1. pol. 19. stol., Čechy - Zvoncovitý tvar s kónickou nožkou. Čiré a vrstvené kobaltově modré sklo zdobené broušením. Korbel, konec 16. stol., Augsburg - Zlacený stříbrný korbel s víkem s figurkou havíře, zdoben ornamenty a třemi medailony s postavami lancknechtů. Koptská textilie, 5.-7. století, Egypt - Podélný pruh, zdobený oválným medailonem a drobnými vegetabilními a figurálními motivy. Truhlice s reliéfní výzdobou, kolem poloviny 16. století, Florencie - Truhlice z tmavého ořechového dřeva s výraznou profilací. Křeslo čalouněné, 17. století, Rakousko - Křeslo z leštěného ořechu na čtyřech balustrových nohách propojených trnožemi s vyřezávanou rosetou ve spoji. Wenzl Spurny, Hodiny stolní, kolem 1820, Opava - Jednoduchá konstrukce bez ozdob z temně hnědého dřeva. L. Kammerer, Hodiny stolní, 2. třetina 19. století, Mikulov - Třídílná bronzová konstrukce ze spojovaných akantových rozvilin, s andílčí hlavou na horním oblouku. Simon Troger, Kristus a Samaritánka, 17. století - Na zdobené studni z alabastru je posazena postava Krista vztahujícího ruce k Samaritánce. Svícen stojací, 1689, střední Evropa - Habánský stojací svícen na ploché čtvercové základně se čtyřmi knoflíkovitými nožičkami. Váza s víčkem, kolem 1740, Ansbach - Fajánsová žebrovaná váza s dekorem stylizovaných květů, větviček a listů s ptáky a hmyzem. Láhev šestiboká, 1684, střední Evropa - Habánská šestiboká láhev s cínovým profilovaným hrdlem a cínovým víčkem. Zdobená malovanými květinovými stvoly. Konvice čajová, kolem 1730, Vídeň - Čajová konvice s víčkem zdobená podglazurní kobaltovou modří, pestrou malbou chinoiserií na glazuře a zlacením. Portrét Georga Fridricha Braniborsko-ansbašského, mědirytina, nedatováno - Sedící polopostava muže. Hans Rottenhammer, Únos Sabinek, plaketa, 16. - 17. století - Scéna Únosu Sabinek. Solnička figurální, 1782, Proskov - Solnička tvaru sedícího putta na pařezu. V rukou přidržuje misky stylizovaných tvarů. Číše dvojstěnná, kolem poloviny 18. století, Čechy - Kónická číše z čirého skla broušená do svislých hran, ve zlaté folii. Dóza ozdobná, 1867 - Dóza z bíle emailovaného kovu, tvaru klavíru, v montáži ze zlaceného bronzu, otvíratelná, s dvěma víky. Váza od firmy S. Reich & Co., před 1884, Morava - Váza z čirého zeleného skla s hutními nálepy a emailovou malbou květů. František Stanke III., Zvon, 1808, Opava - Zvon s hranatým kuželkovitým okem k zavěšení. Na plášti nese reliéf Madony s dítětem a nápis. Ázerbájdžánský koberec, 19. století, Ázerbájdžán - Vlasový koberec gubské školy.Typ koberce gonagkend či pirebedil. Mísa hluboká, 15. století, Manises - Relikviář, 2. polovina 18. století - Ve zlaceném dřevěném rámečku zasklený malý oválný obrázek sv. Šebestiána na pergamenu, kolem zdobený. Zvonec, 1911, Slezsko - Zvonec zlatý s kostěnou rukojetí, zdobený, vrchol kupy vybíhá ve zdobený nástavec. Pohled na zámek v Odrách, 1939, Odry - Fotografie kresebného pohledu na zámek v Odrách. Friedrich Bernhard Werner, Pohled na Opavu, 1737, Opava - Rytina, romantický pohled na Opavu, v popředí pole s povozy a několik postav. Pamětní pohár německého pěveckého spolku v Opavě, kolem 1896, Vídeň - Stříbrný, částečně zlacený pohár s víkem s plastickou výzdobou a nápisy v kartuších. Miska na noze, konec 16. století, Itálie - Miska z horského křišťálu s bohatou řezbou rozvilin, na noze zdobena prstencem s emailovou malbou. Sousoší císaře Františka Josefa s chotí Alžbětou, 1859, Vídeň - Dvojice císaře ve vojenské uniformě a císařovny v šatech s propichovaným krajkovím. Šálek s talířkem, 1853, Klášterec nad Ohří - Šálek s oblým převýšeným uchem. Stěny šálku jsou svisle žebrovány a okraj zvlněn. Girschekův dům v Opavě, počátek 20. století, Opava - Celkový záběr na budovu na Komenského ulici v Opavě - dříve Girschekův dům. Obkládací dlaždice, 16. století, Toledo - Bíle polévaná obkládácí dlaždice zdobená mírně reliéfním rozvilinovým ornamentem ve zlatavé až okrové barvě. Džbánek, konec 19. století, Anglie - Wedgwood, válcovitý džbánek s otevřenou hubičkou a pleteným uchem. Na modrém fondu zdoben bílými reliéfy. Anton Maulbertsch, Klanění tří králů, 1748-1749, Rakousko. Augusto Giacometti, Autoportrét, 1. polovina 20. století, Švýcarsko - autoportrét v profilovém provedení Fotografie sochy Immaculaty v Darkovičkách, Darkovičky - Fotograf zachytil chlapce hledícího na sochu Panny Marie Immaculaty. Josef Mánes, Portrét císaře Františka Josefa I., 1853, Opava - Obraz byl namalován na žádost slezských ústavů v Opavě. Paul Gebauer, Venkovský dvůr, 1936 - Pohled do pravoúhlého venkovského zasněženého dvora s pracujícími venkovany, psy a drůbeží. Mistr Lineckého Ukřižování, Kristus na hoře Olivetské, 30. léta 15. století, Rakousko - Zlaté pozadí, v popředí klečící Kristus Henri de Toulouse-Lautrec, Reklamní plakát, 1894, Paříž - Reklamní plakát l´Artisan Moderne Objets d´art, meubles, ensembles decoratifs. Lucas van Valckenborch, Hostina, 60. léta 18. století, Rakousko - Hostina v zámeckém interiéru. Depozitář hodin ze sbírek Slezského zemského muzea Holba, Jakob Manlich, Opava, zlacené stříbro, kolem r. 1630-1650 Mystické zasnoubení sv. Kateřiny Sienské,  J. G. Lehner, polychromovaná dřevořezba, 1733-1737 Depozitář porcelánu a skla Depozitář porcelánu a skla Dívka s ptáčkem v kleci, Vídeň, porcelán, r. 1841 evidenční záznam předmětu - karta U 48 E Konvička s víčkem, Proskov, fajáns, konec 18. století Kyjovitá číše českého typu, sklo, 2. pol. 14. století Model oltáře z 50. let 18. století Pohár, Slezsko, sklo, kolem r. 1750