24 - Muzikologická

  1. Sbírkalupa Sbírka Slezského zemského muzea
    ÚzemíSlezsko, severní Morava, okrajově a nahodile další části České republiky.
    ObdobíOd roku 1600 do současnosti. Muzikologické pracoviště, vzniklé v roce 1967 pod vedením K. Boženka, započalo budovat své sbírkové fondy ihned od počátku roku 1968. Začínalo s nulovým stavem sbírek, k dnešnímu dni vykazuje natolik důležité sbírky, že o ně mají zájem i zahraniční badatelé. Od roku 1988 pracoviště vede P. Koukal, v posledních letech na částečný úvazek.
    PředmětyJe rozdělena do tematických skupin (fondů). Nejdůležitější je fond A - rukopisy, staré tisky, díky němuž je muzikologické pracoviště členem IAML (Mezinárodní asociace hudebních knihoven, dokumentačních center a archivů). Ve fondu B – libreta jsou zastoupeny tisky operních libret slezské provenience, kramářské písně, kancionály atd. Ve fondu C - programy, plakáty, pozvánky jsou shromážděny podklady z hudebních produkcí profesionálních a částečně i amatérských souborů z regionu. Fond D - teoretická díla obsahuje rukopisná i tištěná díla o hudební teorii, nástrojové školy, zpěvníky apod. Fond E - hudební nástroje je dalším vyhledávaným zdrojem informací, zvláště cenné jsou dvě skupiny - sbírka smyčcových nástrojů a historických klavírů. Hlavní součástí fondu F - ikonografie jsou scénografické návrhy vniklé pro severomoravské a slezské operní a baletní soubory. Fond G - písemnosti, pozůstalosti obsahuje písemnosti, zejména z pozůstalostí různých osobností regionu, např. V. Kálika, P. Křížkovského atp. Ve fondu H - zvukové záznamy jsou záznamy ve formě nahrávek na historických i soudobých nosičích. Fond I - články, referáty, kritiky obsahuje materiály převážně výstřižkového a rukopisného charakteru, které vznikly buď určitou činností konkrétní osobnosti regionu, nebo se váží k činnosti regionálních souborů. Fond J - filmový archív je ponejvíce tvořen fotografiemi z regionálních představení a koncertů, dále jsou jeho součástí fotografie, které se vážou k osobnostem regionu. Fond M - notový materiál tištěný a rozmnožený vznikl po převzetí sbírek hudebnin ze zámku Hradec n. M. a SÚ ČSAV, je rozšiřován nejvíce z pozůstalostí a dary, slouží k rychlé orientaci především v klasické a romantické hudební literatuře, projevují o něj zájem zejména výkonní umělci. Fond N - grafika obsahuje zejména grafické listy s výjevy oper na libreta P. Metastasia, pohlednice s portréty hudebních osobností apod. Fond T - trofeje, plakety zahrnuje třírozměrné předměty, které získaly jako ocenění regionální soubory.
    Obor24 - Další
    Počet předmětů23191
    Podsbírka obsahuje kulturní památky
    Podsbírka obsahuje archiválie
      Ukázka uložení muzikologické podsbírky. Závěrečná stránka autografu Stereofonietty Dobový opis sopránového partu Haydnovy mše in Dis Divadelní leták na představení - R. Strauss - Elektra, Městské divadlo Opava, 3.11.1925. Regina Coeli del Signore Antonio Albrechtrsberger,rukopis z 2. poloviny 18. století, Opava. Laudate Pueri del Carlo Erasmo, rukopis z 2. poloviny 18. století, Opava. Christoph Schimpke - Synhonia xe F, hlasy:  Vno I, Vno II, Ob I, Ob II, Fag I, fag II, Cor I, Cor II, Vla, Cb. 1800-1830, Čechy. Aria in Dis pro omni Tempore et Festo, rukopis z 2. poloviny 18. století, Opava. Rukopisný zpěvník opavských literátů, rukopis z přelomu 16. a 17. století, Opava. Liberatus Geppert - Requiem in Es, hlasový materiál, tisk z roku 1870, Głuchołazy. Tisk libreta opery od Johanna Adolpha Hasseho, 1771, Opava. Program koncertu, 1. 10. 1883, Opava. Program koncertu, 25.11.1935, Opava. Program koncertu, 4.12.1931, Opava. Dopis Pavla Křížkovského matce, Brno, 23.12.1868. Hoboj, výr. Fr. Hell, celková délka 56 cm, materiál: zimostráz, 19. století, Brno. Viola d´amour (milostná), výr. V. Urbánek, 1957, Opava. Harfa háčková, nedatováno. Program koncertu, 1914, Opava. Program koncertu, 1916, Opava. Program koncertu, 1917, Opava. Program koncertu, 24.4.1912, Místek. Program koncertu, 20.4.1912, Opava. Program koncertu, 27.4.1912, Opava. Geschichte des Troppauer Männergesangsverein, publikace z roku 1896, Opava. Program koncertu, 20.4.1909, Opava. Pavel Křížkovský - Te Deum laudamus vokální partitura, 1875, Praha. Ukázka uložení muzikologické podsbírky. Ukázka uložení muzikologické podsbírky. Ukázka uložení muzikologické podsbírky. Viola, atypický model houslaře Josefa Růžičky, 1926, Opava. Christoph Schimpke - Synhonia xe F, hlasy:  Vno I, Vno II, Ob I, Ob II, Fag I, fag II, Cor I, Cor II, Vla, Cb. 1800-1830, Čechy. Liberatus Geppert - Requiem in Es, hlasový materiál, tisk z roku 1870, Głuchołazy. Tisk libreta opery od Johanna Adolpha Hasseho, 1771, Opava. Program koncertu, 4.12.1869, Opava. Program koncertu, 23.4.1914, Opava. Aria del opera del Signore Carlo de Dittersdorf, rukopis z roku 1802, Opava. Libreto svatební kantáty Ignatze Pintuse, prvotisk z roku 1777, Velké Hoštice. Housle, výr. Carlo Antionio Testore, spodní deska-slabě žíhaný javor, půlená na levé líci suk, horní deska-půlená smrk, 1730, Miláno. Flétna, výr. I. T. Uhlmann, celková délka 70,2 cm, bez přefuk., 19. století, Vídeň. Viola, výr. Matthias Albani, celkové délka 63,5 cm, spodní deska půlená, slabě žíhaný javor, horní deska mrková půlená smrk, hlavice šnek, 1644, Bolzano. Viola, výr. Rafael Piskorsch, 19. století, Místek. Detail - Viola d´amour (milostná), výr. V. Urbánek, 1957, Opava. Klarinet in D, celková délka 56,6 cm, hubička bez prstence délka 6,2 cm, soudek délka 5,9 cm, horní díl 15,2 cm, 18. století. Lesní roh, výr. Wenzel Olitsch, 1848, Opava. Detail - Lesní roh, výr. Wenzel Olitsch, 1848, Opava.  Tabulový klavír, výr. L. Merhault, Rozměry: 88 x 190 cm, 19. století, Lipsko. Varhanní pozitiv, konec 18.století, Plesná. Sopránová viola da gamba, výr. Radovan Jíra, 1984, Drážďany. Scénografický návrh K. Dudiče pro Wagnerovu operu Tannhäuser