Sbírka pochází převážně z České republiky, částečně z území bývalého Československa a u nejstarších exponátů z Rakousko-Uherska. Ostatní zahraničí není prakticky ve sbírce zastoupeno.
Období
Časově je sbírka vymezena obdobím od počátku 19. století, počínaje stavbou koněspřežných drah po dnešek, s důrazem na století 20., ze kterého je ve sbírce soustředěno nejvíce exponátů představovaných výrobky domácího průmyslu. Železniční sbírka byla založena a systematicky doplňována již od okamžiku založení Technického muzea v roce 1908. Souborem modelů a dalších drobných artefaktů byla zastoupena již i v první expozici muzea, zpřístupněné veřejnosti v roce 1910 ve Schwarzenberském paláci v Praze na Hradčanech, od r.1941 pak v pražské Invalidovně. Skutečná železniční vozidla však bylo možno veřejnosti představit až po druhé světové válce, kdy začalo NTM užívat svou novou budovu v Praze na Letné (1947), i když nejstarší parní lokomotiva KLADNO z roku 1855 byla do sbírek zařazena již v roce 1921. Největší akvizice železničních vozidel se realizovaly po roce 1970 v souvislosti s přechodem na novou trakci u ČSD. Všechna kolejová vozidla i většina dalších drobnějších železničních artefaktů byla do sbírky věnována Českými, resp. Československými dráhami. Sbírka kolejových vozidel je rozdělena do tří částí: 1) první část je od konce 40. let 20. století součástí stálé expozice v dopravní hale NTM na Letné2) druhá část, zahrnující provozovatelná vozidla, je příležitostně prezentována při různých železničních výročích a je dočasně zapůjčena železničním provozovatelům,3) třetí část, obsahující exponáty čekající na renovaci, je deponována.
Předměty
Rozhodující část sbírky tvoří 109 kolejových vozidel (lokomotiv všech trakcí, vozů všech provedení, drezín a traťových vozíků), ve velké většině používaných Českými dráhami či jejich předchůdci na území našeho dnešního státu. Vedle toho sbírka obsahuje rozsáhlou kolekci modelů kolejových vozidel v různých měřítcích, soubor historických signálních a zabezpečovacích zařízení, ukázky traťových svršků různých soustav, ukázky uniforem železničních zaměstnanců, železniční předpisy a další související exponáty. Převážná většina předmětů železniční sbírky je kovových.Sbírku tvoří 803 evidenčních záznamů.
Obor
24 - Další
Počet předmětů
1934
" title="Titulní strana slovenského časopisu "Hronka" z roku 1836 s dedikací vydavatele Karla Kuzmanyho pro Knihovnu Národního muzea.
"/>
"/>
Projekt CZ.1.06/1.1.00/17.09385 „Modernizace elektronického systému stávajícího státního registru CES“
Projekt je spolufinancován z prostředků EU, Evropského fondu pro regionální rozvoj, prostřednictvím IOP, oblast intervence 1.1.