24 - Železniční sbírka NTM

  1. Sbírkalupa Sbírka Národního technického muzea v Praze
    ÚzemíSbírka pochází převážně z České republiky, částečně z území bývalého Československa a u nejstarších exponátů z Rakousko-Uherska. Ostatní zahraničí není prakticky ve sbírce zastoupeno.
    ObdobíČasově je sbírka vymezena obdobím od počátku 19. století, počínaje stavbou koněspřežných drah po dnešek, s důrazem na století 20., ze kterého je ve sbírce soustředěno nejvíce exponátů představovaných výrobky domácího průmyslu. Železniční sbírka byla založena a systematicky doplňována již od okamžiku založení Technického muzea v roce 1908. Souborem modelů a dalších drobných artefaktů byla zastoupena již i v první expozici muzea, zpřístupněné veřejnosti v roce 1910 ve Schwarzenberském paláci v Praze na Hradčanech, od r.1941 pak v pražské Invalidovně. Skutečná železniční vozidla však bylo možno veřejnosti představit až po druhé světové válce, kdy začalo NTM užívat svou novou budovu v Praze na Letné (1947), i když nejstarší parní lokomotiva KLADNO z roku 1855 byla do sbírek zařazena již v roce 1921. Největší akvizice železničních vozidel se realizovaly po roce 1970 v souvislosti s přechodem na novou trakci u ČSD. Všechna kolejová vozidla i většina dalších drobnějších železničních artefaktů byla do sbírky věnována Českými, resp. Československými dráhami. Sbírka kolejových vozidel je rozdělena do tří částí: 1) první část je od konce 40. let 20. století součástí stálé expozice v dopravní hale NTM na Letné2) druhá část, zahrnující provozovatelná vozidla, je příležitostně prezentována při různých železničních výročích a je dočasně zapůjčena železničním provozovatelům,3) třetí část, obsahující exponáty čekající na renovaci, je deponována.
    PředmětyRozhodující část sbírky tvoří 109 kolejových vozidel (lokomotiv všech trakcí, vozů všech provedení, drezín a traťových vozíků), ve velké většině používaných Českými dráhami či jejich předchůdci na území našeho dnešního státu. Vedle toho sbírka obsahuje rozsáhlou kolekci modelů kolejových vozidel v různých měřítcích, soubor historických signálních a zabezpečovacích zařízení, ukázky traťových svršků různých soustav, ukázky uniforem železničních zaměstnanců, železniční předpisy a další související exponáty. Převážná většina předmětů železniční sbírky je kovových.Sbírku tvoří 803 evidenčních záznamů.
    Obor24 - Další
    Počet předmětů1934
      Elektrická lokomotiva E 436.004 na opravě v depu Tábor Drobné součásti v depozitáři v budově NTM na Letné Katalogizační karta předmětu Parní rychlíková lokomotiva 375.007 s tendrem 821.039 Parní vůz M 124.001 na opravě v ŽOS České Velenice Rychlíková lokomotiva 387.043 Křižíkův elektrický vůz M 400.001 Nákladní sdružená lokomotiva 434.0170 Lokomotivy Buštěhradské dráhy 300.619 a 324.391 Řez lokomotivním kotlem v mimopražském depozitáři NTM Expozice v dopravní hale - vystavení automobilů, lokomotiv a letadel Model nákladního vozu s poloautomatickými spřáhly, 1:10 Dva modely listových pružnic pro železniční vůz a lokomotivu Částečně zapuštěné posouvadlo, model 1:10 Model osobního vozu s poloautomatickým spřáhlem systém Popper Motorová železniční inspektorská drezína fy Wohanka, 1900 - 1910 Lokomotivní injektor Friedmann třídy H 7 Busola ručkového telegrafního přístroje Uherských státních drah Motorová železniční drezína fy Ringhoffer (pro ÚTD), 1908 Lokomotivní knotová olejová maznice Model tříspřežní lokomotivy č. 1 s 2n. tendrem z roku 1873 Železniční kolejová zarážka vozová, 20. léta 20. století Friedmannův lokomotivní rozprašovač oleje Výměnový přestavník Siemens-Halske vzor 2033 Tendrová parní lokomotiva 310.0118 (KkStB 97.227, 997.004-7) Tendrová parní lokomotiva 300.619 (BEB Ia.419) Rychlíková parní lokomotiva 387.043 s tendrem 930.114 Elektromechanický řídící přístroj, 1940-1950 Elektrický kalkulátor Mercedes Euklid, 1940-1950 Tabulka v rámečku POZOR NA VLAK pro přejezdy se závorami Zarážka dvoupřírubová Plechová cedule Dvounápravový osobní železniční vůz Be 2-0324 (ex Ae 1-4949, Baa-k 50 54 24-20 166-1) Smaltovaná tabulka s inventárním číslem parní lokomotivy 422.002 Motorová lokomotiva T478.1010 (751.010-0) Elektrická lokomotiva E 499.089 (140.089-4) Čtyřnápravový elektrický motorový vůz M400.001 (KkStB 40.001, 401.001-3) Železniční úzkorozchodný zavřený nákladní vůz Z/u 2072 Tendrová parní lokomotiva 422.025 Dvounápravový osobní vůz Ci 4-0321 (50 54 24-23 235-1) Tendrová parní lokomotiva 433.002 (997.014-6) Parní lokomotiva 556.0510 (997.028-6) Dvounápravový osobní vůz Ci 4-1412 (kkStB Ci 3011) - detail vnitřku Model motorového vozu M 290.0, Slovenská strela Parní lokomotiva 556.0510 (997.028-6) Tlakoměr s plochým perem (membránou) v řezu, Schaeffer-Budenberg Širokopatní kolejnice podrobená Brinellově kuličkové zkoušce Normální styk kolejnic soustavy XXX kkStB pro úzkorozchodné dráhy Litinová šroubová oporka proti šinutí kolejnicových pásů Deutscher Kaiser Ukázky směsi spáleného oleje s nečistotou ze šoupátkových komor Parní motorový vůz M124.001 s kotlem Komarek (997.401-5), 1903-1905 Telegrafní drezína typu Sheppard s ručním a nožním pohonem, 1857 Model kolejového autobusu M120.301, 1928 Orientační tabulka pražské koňky červeno-bílá, 1896 Nasávací záklopka parního stroje lokomotivy 375.011 v řezu Manometr fy Frič 0-2 kg/qcm Model železničních světelných návěstidel a upozorňovadel, 1966 Čtyřnápravový železniční salonní vůz Aza 1-0086 (Salon 22) - vůz vyroben pro Františka Ferdinanda d´Este Tendrová parní lokomotiva 423.001 (997.013-8) Kotlové usazeniny (kotelní kámen) Model návěsti Lanovka na Sněžku (stará) - sedačka osobní č. 49 (s laminátovou střížkou) Hodiny nástěnné, elektrické, centrálně řízené, bakelitové Hydraulický manometr Schaeffer a Budenberg 0-100 kg/qcm, 1910-1920 Dvojitý měřící přístroj - wattmetr z řídícího stanoviště motor. vozu M 284.107 Osobní čtyřmístná motorová automobilní drezína typu 15/52 na bázi osobního automobilu Tatra 52 Uniforma zaměstnance bývalých Československých drah (ČSD), 1950-1980 Model hlavového a vloženého vozu vysokorychl. jednotky Českých drah řady 680 Model koně s postrojem (k modelu Rychlíková tendrová parní lokomotiva 477.060 (997.022-9) Elektrická lokomotiva E436.004 (103.004-8) Nákladní parní lokomotiva 434.0170 (ÖStB 170.666, GKB 56.3255, 997.015-3) s tendrem 516.0334 (kkStB/ÖStB 56) Parní lokomotiva 475.1142 (997.020-3) Průmyslová parní lokomotiva ČKD 800 B 50 č. 7 (Poldi) Parní lokomotiva 534.0301 (997.026-0) Železniční salonní vůz Aza 1-0085 Dvounápravový otevřený vůz Vd 4-62393 Pohonná stanice lanovky na Sněžku (staré) Areál budoucího Železničního muzea na Masarykově nádraží v Praze Restaurování salónního vozu Den otevřených dveří v depozitáři kolejových vozidel v Chomutově " title="Titulní strana slovenského časopisu "Hronka" z roku 1836 s dedikací vydavatele Karla Kuzmanyho pro Knihovnu Národního muzea. "/> Titulní strana druhého ročníku časopisu Tři díly knihy Obálka druhého vydání knihy Kniha Vyobrazení Jana Žižky z Trocnova a z Kalichu v knize Čtyři díly Obrázek apoštola sv. Bartoloměje v knize Titulní strana třetího vydání Titulní strana knihy První číslo časopisu Autorská kniha Josefa Váchala Autorská kniha Josefa Váchala Kniha Honoré de Balzaca Kniha Josefa Augusty Umělecká knižní vazba s aplikací faksimile rukopisu Vladimíra Holana Detail faksimile rukopisu V. Holana na umělecké knižní vazbě knihy Kniha V. Lokvence Autorská kniha Josefa Váchala Bibliofilie s majetnickým exlibris, nalepeným na přídeští v knize Zdeňka Bromana "/> Autorská kniha J. H. Kocmana Bibliofilie nakladatelství Bonaventura, ukázka titulního listu s litografickou ilustrací Martina Boudy ve frontispise. Karel Čapek: Případ továrny na absolutno, Bonaventura, Vimperk 2009. Bibliofilie nakladatelství Ve Stráni Kniha Geoffrey Chaucera  Kniha G. Chaucera  Vratislav Effenberger Kniha Jules Barbey d'Aurevilly Kniha J. B. d'Aurevilly Kniha Jana Marii Augusty