23 - Věda, technika a průmyslová výroba

  1. Sbírkalupa Historie železnice - zabezpečovací technika,stejnokroje a drobné předměty
    ÚzemíČásti sbírky, které sbírku tvoří:I. Železniční zabezpečovací technikaII. Železniční stejnokrojeIII. Historické drobnosti užívané na železniciIV. Umělecká díla se vztahem k železnici*Charakteristika částí sbírky:** I.Železniční zabezpečovací technikaÚzemí, z něhož část sbírky pochází:Jedná se o historická území Republiky Československé, tedy dnešní území ČR, SR a Ukrajiny, kde byly železniční tratě v provozu Čsl. státních drah, soukromých drah, či jiných zahraničních železničních správ, např. Deutsche Reichsbahn ) jako takzvané peážní tratě) atp. Časové období, které část sbírky dokumentuje, její stručná historie:Vzhledem k tomu, že pro provozovatele železnic je zabezpečovací zařízení velikou investicí, je nutno jej konstruovat tak, aby jeho životnost byla co nejdelší. To se výrobcům zabezpečovací techniky po roce 1900 celkem dařilo, proto se ještě dnes na železniční síti nejen v ČR, ale i sousedních státech lze i dnes setkat se zařízením, které slouží od dvacátých let 20. století bez větších problémů.Vzhledem k častým přestavbám a dílčím modernizacím nelze u některých předmětů přesně datovat jejich vyrobení.Předměty zastoupené v části sbírky pochází z let 1890 - 1938.Předměty, které část sbírky obsahuje byly získány v okamžiku, kdy přestali sloužit svému účelu a majitel je již nemohl, či nechtěl dále užívat. Sbírka začala vznikat v roce 1998 a dále se rozšiřuje.Druhy předmětů a materiálů, které jsou v podsbírce zastoupeny:Jedná se o prvky zabezpečovacího zařízení - návěstidla, vyrobená z kovových materiálů - kujné železo, litina, ocelolitina, bronz atp.Dále se jedná o tzv. zvonkovou návěst, vyrobenou z plechu, litiny a zvonoviny, stroj pro pohon zvonkové návěsti, vyrobený z litiny, mosazi a mědi.Dalším předmětem je elektromechanický hradlový přístroj, jež je vyroben z železných kovů, mosazi, mědi a dřeva.** II. Železniční stejnokrojeÚzemí, z něhož část sbírky pochází:Jedná se o historická území Republiky Československé, tedy dnešní území ČR, SR a Ukrajiny, kde byly železniční tratě v provozu Čsl. státních drah, či jiných soukromých provozovatelů. Časové období, které část sbírky dokumentuje, její stručná historie:Železniční stejnokroje prošli během vývojem, který lze poměrně dobře sledovat, neboť jejich zavádění bylo věcí Ministerstva železnic. Proto je většinou v archivech možno vybádat příslušné vyhlášky, které konkrétní stejnokroj zavádí. Proto lze tyto stejnokroje většinou dobře zařadit do příslušného časového období. Bohužel mnohdy je problém se zjištěním výrobce, kterým býval mnohdy místní dodavatel, většinou nelze zjistit ani majitele, který stejnokroj užíval.Předměty zastoupené v části sbírky pochází z let 1919 - 1938.Předměty, které část sbírky obsahuje byly získány koupí, nebo darováním.Sbírka začala vznikat v roce 1998 a dále se rozšiřuje.Druhy předmětů a materiálů, které jsou v podsbírce zastoupeny:Jedná se o textilní materiály - oděvy s doplňky z kovů - hodnostní označení a prýmky.** III. Historické drobnosti užívané na železniciÚzemí, z něhož část sbírky pochází:Jedná se o historická území Republiky Československé, tedy dnešní území ČR, SR a Ukrajiny, kde byly železniční tratě v provozu Čsl. státních drah, či jiných zahraničních, či domácích soukromých železničních správ.Časové období, které část sbírky dokumentuje, její stručná historie:Vzhledem k tomu, že pro provozovatele železnic je inventární zařízení velikou investicí, je nutno jej konstruovat tak, aby jeho životnost byla co nejdelší. To se výrobcům po roce 1900 celkem dařilo, proto se ještě dnes na železniční síti se zařízením, které slouží od dvacátých let 20. století bez větších problémů.I vzhledem k tomu nelze u některých předmětů přesně datovat jejich vyrobení.Předměty zastoupené v podsbírce pochází z let 1890 - 1960.Předměty, které část sbírky obsahuje byly získány v okamžiku, kdy přestali sloužit svému účelu a majitel je již nemohl, či nechtěl dále užívat, dále také koupí, nebo darováním. Část sbírky začala vznikat v roce 1998 a dále se rozšiřuje.Druhy předmětů a materiálů, které jsou v části sbírky zastoupeny:Jedná se o různá zařízení, vyrobená z kovových materiálů - kujné železo, litina, ocelolitina, bronz. Dále sklo, dřevo atp.** IV. Umělecká díla se vztahem k železniciÚzemí, z něhož část sbírky pochází:Jedná se o historická území Republiky Československé.Časové období, které část sbírky dokumentuje, její stručná historie:Již po dostavění prvních železnic na kontinentu začali umělci ve svých dílech zachycovat železnici. Ať již jako technický fenomén doby, nebo jako součást krajiny, či města. V pozdějších dobách se v dílech některých malířů objevuje železnice jako součást sociálního prostředí. Dalším prvkem je pak umělecké ztvárnění železničních vozidel. Malíř Vilém Kreibich navrhoval design lokomotiv pro Škodovy závody, krom toho pak lokomotivy také maloval v terénu. Dalšími malíři, kteří se věnovali malbě v železničním prostředí byli Jaroslav Ronek ( 22. 5.1892 - 1962) a Eda Wagner - Horský. V části sbírky jsou právě díla obou z nich zastoupena. Jejich obrazy byly ozdobou v kancelářích úředníků drah, nebo i domácností železničních zaměstnanců.Část sbírky dokumentuje období 1918 - 1938.Druhy předmětů a materiálů, které jsou v podsbírce zastoupeny:Jedná se o obrazy - olej na desce a olej na plátně, v rámech.
    Obor23 - Věda, technika a průmyslová výroba
    Počet předmětů11