Období | 1885 - 1948Jan Langhans (nar. 1851) vystudoval potravináÅskou chemii, jeho osobnà zájem vÅ¡ak smÄÅoval k fotografii. V roce 1876 si otevÅel prvnÃ, velmi skromný ateliér v JindÅichovÄ Hradci, o ÄtyÅi roky pozdÄji, v roce 1880, se pÅestÄhoval do Prahy. Ve VodiÄkovÄ ulici založil portrétnà studio, které se záhy stalo nejvÄtÅ¡Ãm fotografickým závodem v Äechách. Ateliér Langhans byl proslulý zavádÄnÃm technických novinek do praxe, dokonalým Åemeslným a výtvarným zpracovánÃm, a na svou dobu výrazným marketingem. Jan Langhans byl pÅedsedou Äeského fotografického spolku, zúÄastÅoval se národnÃch i mezinárodnÃch výstav, byl nositelem Åady ocenÄnà a Åádů (napÅ. perského šáha a anglického krále). V roce 1919 pÅedal vedenà Ateliéru Langhans své dceÅi a jejÃmu manželovi. ZemÅel v roce 1928. Koncem 30. let 20. stoletà pak pÅevzal vedenà ateliéru vnuk Jana Langhanse, Viktor Meisner ml. V roce 1948 byl Ateliér Langhans znárodnÄn.VeÅ¡keré negativy portrétovaných osob byly uchovávány a katalogizovány ve firemnÃmarchivu. Po desetiletà si tak mohli zákaznÃci nechat udÄlat fotografie nejen sebe samých, ale isvých pÅedků. Na základÄ tohoto peÄlivého archivovánà ÄÃtal Ateliér Langhans krátce pÅeddruhou svÄtovou válkou 1,5-2 milióny negativů, pÅevážnÄ sklenÄných desek.Od založenà ateliéru v roce 1880 až po jeho likvidaci po roce 1948 byly z obrovskéhofiremnÃho archivu negativů peÄlivÄ vyÄleÅovány portréty významných lidÃ. Tento výbÄrportrétů Langhans nazval Galerie osobnostÃ. Tak vznikl jedineÄný archiv, rozdÄlený doskupin podle profesà portrétovaných: herci a pÄvci, politici, spisovatelé, soudci apodnikatelé, výtvarnÃci, hudebnÃci, vÄdci, cizinci v Äechách. Tato sbÃrka byla chloubouateliéru a zároveÅ rozsáhlým svÄdectvÃm o elitÄ národa.Soubor negativů Langhansova ateliéru byl nejvÄtÅ¡Ãm fotografickým archivem té doby. Po komunistickém pÅevratu v únoru 1948 vstoupila v platnost vyhláška o socializaci služeb, pod kterou spadlo i znárodnÄnà Ateliéru Langhans. Dům ve VodiÄkovÄ ulici 37 v Praze vÄetnÄ zaÅÃzenà studia pÅeÅ¡el pod správu státu, respektive jeho KomunálnÃho podniku (pozdÄji Družstvo Fotografia). NejvýraznÄjÅ¡Ã ztrátou s dopadem na kulturnà hodnotu je fyzická likvidace obrovského firemnÃho archivu sklenÄných desek. V zimÄ 1951/52 byly veÅ¡keré sklenÄné desky naloženy nejprve na koleÄka, z nich poté na ulici naházeny na pÅipravené nákladnà vozy a vyvezeny na skládku v KyjÃch u Prahy. Portréty známých i neznámých osob, vÄetnÄ portrétů významných mužů a žen, se v krátkosti promÄnily v tuny sklenÄných stÅepů.Po zmÄnÄ politického systému v tehdejÅ¡Ãm Äeskoslovensku („Sametová" revoluce, listopad 1989) doÅ¡lo k restitucÃm, k navracenà Äástà majetku původnÃm majitelům nebo jejich dÄdicům. TÃmto způsobem se vrátil i dům ve VodiÄkovÄ ulici v Praze potomkům Jana Langhanse, rodinÄ Meisnerů-Wismerů.PÅi rekonstrukci domu byly v letech 1998 a 2000 stavebnÃmi dÄlnÃky objeveny dvÄ skÅÃnÄ s vÃce než 9 tisÃci sklenÄnými negativy Galerie osobnostÃ. Nalezené krabice, vÄtÅ¡inou velikosti 18 x 24 cm, byly oznaÄeny systémem ÅÃmských a arabských ÄÃslic a nadepsány jmény osob, jejichž portréty do nich byly uloženy. ÅÃmské ÄÃslice oznaÄujà profesnà skupiny, arabské oÄÃslovánà znaÄà poÄet krabic v jednotlivých kategoriÃch. PrávÄ pÅesný systém popisu krabic názornÄ dokazuje rozsáhlost nálezu, a zároveÅ dává nahlédnout i do rozsahu ztrát, které Galerie osobnostà utrpÄla. ChybÄjÃcà krabice neomylnÄ dokládajà neúplnost archivu. Prvnà Äást pozitivů, které z originálnÃch negativů zhotovil fotograf Ivan Lutterer (1954 -2001), byla pÅedstavena za velkého zájmu veÅejnosti v roce 2000 na výstavÄ v pražském Rudolfinu.PÅes svou neúplnost je znovuobjevený Langhansův archiv unikátnÃ. Na tisÃcÃch tváÅà se obrážà podoba a výraz portrétovaných, stejnÄ tak jako minulá doba se svými vnÄjÅ¡Ãmi znaky, módou a způsobem fotografického snÃmánÃ. Galerie osobnostà vypovÃdá ale i o Praze jako významné evropské kÅižovatce té doby. V nalezeném archivu se mÃsà portréty Äechů, jejichž působnost Äasto pÅesahovala hranice zemÄ, a cizinců, kteÅà zde žili, pracovali nebo sem pÅijÞdÄli. TÃm sbÃrka pÅirozeným způsobem dokládá nÄkdejÅ¡Ã význam Äeské zemÄ pro Evropu a stává se zajÃmavým svÄdectvÃm v poznávánà vlastnà minulosti.Na základÄ historického a symbolického významu nalezeného archivu byla z iniciativy dÄdiců, rodiny Meisner - Wismer, založena Nadace Langhans Praha (2003). JejÃm úkolem je jà svÄÅený archiv negativů ochraÅovat, zpracovávat, restaurovat a postupnÄ zpÅÃstupÅovat veÅejnosti.Komunistická zvůle se pokusila zniÄit historickou pamÄÅ¥ národa - portréty jeho elity. Náhodný nález Langhansovy Galerie osobnostà je obnovenÃm historické kontinuity a důležitým krokem jejÃho potvrzenÃ. VloženÃm negativů do Nadace Langhans Praha zůstává archiv zachován ve své komplexnosti i pro dalÅ¡Ã generace.
|
---|