Období | Soubor malby v GASK (dříve České muzeum výtvarného umění - ČMVU) vykazuje kromě celkové reprezentace hlavních osobností a programů českého moderního a současného umění i několik historicky významných celků. Na charakteristické ukázky moderního pojetí krajinomalby (A. Slavíček, A. Hudeček, V. Radimský) navazuje česká avantgarda, zastoupená hlavními autory (E. Filla, A. Procházka, V. Špála, J. Čapek, J. Zrzavý). Najdeme zde díla surrealistů od Toyen a J. Štyrského přes F. Janouška, V. Tittelbacha a A. Wachsmana až k F. Muzikovi. Velmi cenný je soubor děl válečných skupin: surrealistické Ra (B. Lacina, J. Istler, V. Tikal), civilistní Skupiny 42 (F. Gross, F. Hudeček), a částečně také tradicionalistické skupiny Sedm v říjnu (V. Hejna, J. Liesler). Stejného rozsahu je i dokumentace české strukturální malby šedesátých let, která představuje jedinečný historický soubor (M. Medek, J. Istler, Č. Janošek, J. Valenta). Zvláštní pozornost věnovali kurátoři ČMVU geometrickým tendencím (Z. Sýkora, J. Kubíček, V. Mirvald, K. Malich) a dalším specifickým proudům: nové figuraci šedesátých let (B. Dlouhý, J. Vožniak, J. Válová, K. Válová) groteskní a existenciální figuraci sedmdesátých a osmdesátých let (P. Oriešková, V. Benda, M. Rittstein, J. Sopko, J. Sozanský, J. Anderle, J. Šafránek) a projevům „postmoderní“ generace osmdesátých let (S. Diviš, J. Paul, O. Placht, P. Kuklík, I. Komárek, V. Merta, M. Titlová-Ylovsky, R. Konvička, J. Žáček). Dokumentární hodnotu má soubor tendenční malby z padesátých a sedmdesátých let. Zajímavé jsou pozůstalostní soubory osobností stojící mimo avantgardní proudy (J. Multrus, V. Nechleba). Sbírka malby je dovedena až do současnosti, kdy je průběžně doplňována současnými mladými autory (M. Číhal, V. Landa, J. Valečka) i autory starších generací (S. Klimeš, J. Budíková). Ve sbírce GASK nalezneme několik zahraničních autorů (J. Crane, Erró, M. Giai-Miniet, G. Kardos).
|
---|