24 - Zemědělská technika (M)

  1. Sbírkalupa Sbírka Národního zemědělského muzea Praha
    Územíbývalá ČSR
    Období19. - 20. Století
    PředmětyPodsbírka M (doprava, zdroje energie, samochodné stroje)Podsbírka M patří sice co do počtu sbírkových předmětů k menším podsbírkám, neboť obsahuje necelých 150 kusů, ale vzhledem k rozměrnosti strojů patří co do požadavku na prostor, na konzervaci apod. k nejrozsáhlejším a nejproblematičtějším sbírkovým skupinám. Vnitřně se člení na několik skupin předmětů. Jedná se jednak o dopravní prostředky ruční, různými kárkami, kolečky a vozíky v počtu cca jedné desítky počínaje, přes potažní představované několika desítkami různých typů vozů a saní, až po traktorový valník. Ruční dopravní prostředky pocházejí z první poloviny 20. století a představují většinou výrobky místních kolářských dílen. Obdobně tomu je i u saní a vozů, valník již pochází z období 50. let. Skupina zdrojů energie je strukturována ještě bohatěji. Patří sem žentoury - zařízení na převod svalové síly zvířat v počtu čtyř kusů z konce 19. a první třetiny 20. století a dále motory parní, kde vedle tří parních lokomobil z počátku 20. století je i jediná parní orební souprava v ČR z téže doby prohlášená za technickou památku. Jediným zástupcem jsou zastoupeny vodní turbíny - jedná se o Francisovu turbínu z meziválečného období. Ostatní vodní motory representované mlýnskými složeními je nutno hledat v podsbírce P (potravinářství). Naopak velmi bohatá je kolekce stabilních spalovacích motorů. Jedná se o jednu z největších českých sbírek stabilních motorů. která časově zahrnuje období první poloviny 20.století. Časový rozsah souboru českých a zahraničních traktorů spadá do rozmezí 20. až 70.let, tento soubor je jednou z největších světových sbírek traktorů. Jedná se o traktory jak z meziválečného, tak i poválečného období. Sem patří také motorové pluhy Excelsior a Praga z 20. let, ale i universální podvozek PkUs ze 60. let. Přibližně desítku kusů má sbírková kolekce elektromotorů časově se vztahující k meziválečnému a těsně poválečnému období. K těmto originálům strojů patří ještě malá skupinka cca desíti modelů těchto strojů obsahující ruční vozíky, dva vozy, žentour, tři parní lokomobily a kombajn. Jedná se jednak o výukové modely ze zemědělských škol získané v poválečném období a jednak o modely (parní oračky) zhotovené již pro muzejní sbírky. Technická úroveň modelů je velmi různorodá.Podsbírka M vznikala postupně a patří k nejmladším podsbírkám, což je dáno historickým -mládím- většiny strojů i skutečností, že se jednalo o jedny z nejnákladnějších strojů, které nikdo nechtěl do muzea předat a muzeum na jejich koupi nemělo peníze. Několik ručních dopravních prostředků bylo získáno již v meziválečném období. Tehdy byly získány i první vozy a potažní sáně .Jejich naprostá většina však byla získána až v průběhu 70. let v souvislosti s výzkumnou činností muzea. Z tohoto období pocházejí i sběry žentourů. Stabilní motory, traktory, elektromotory a parní stroje se začaly sbírat až v šedesátých letech a základ kolekce je až z následujících desetiletí. To platí zejména o traktorech, jejichž většina byla získána ve dvou vlnách v 80. a v 90. letech. Rovněž sbírka stabilních motorů se jedním velkým nákupem v 90. letech více jak zdvojnásobila. Samochodné stroje byly sbírány až od 80. let. Podsbírka M byla po desetiletí součástí podsbírky R (rostlinná výroba). K jejímu vyčlenění došlo až s nástupem nového mechanizátora ing. Pavla Mullera na počátku 70. let. Rozvoj této podsbírky je spojen se jménem ing. J. Ptáčka, jenž v 80. letech tuto podsbírku výrazně rozšířil. Po jeho odchodu do důchodu v první polovině 90. let nastoupil jako kurátor této podsbírky ing. V. Michálek, který se zaměřil na systematické vyhledávání chybějících typů strojů. V budoucnu je nutné se zaměřit nejenom na dohledávání chybějících typů strojů v terénu, ale i na nahrazování některých strojů, které jsou v takovém stavu, že je nelze již restaurovat, stroji, které lze uvést do provozuschopného stavu. Pro rozměrné samohybné stroje je nutné zvolit vhodnou formu dokumentace. Nezbytné je zejména obnovit růst kolekce modelů zemědělských strojů patřičné technické úrovně.
    Obor24 - Další
    Počet předmětů400
      Stabilní motor STUART ENGINE, typ N2Y, na společném rámu s elektrocentrálou a zubovým čerpadlem, stojatý zážehový motor o výkonu 3/4 koně. Stabilní motor Robot diesel, jednoválcový vznětový vodou chlazený, výkon 7 koní. Závlahové čerpadlo na čtyřkolovém podvozku, dvouválcový, vznětový, vodou chlazený motor Slavie o výkonu 27 koní.      Stacionární parní lokomobila Wolf, s jednopístovým parním strojem na přehřátou páru. Traktor John Deere 15-27 : čtyřdobý, zážehový dvouválec, výkon 30k, palivo - benzín, petrolej, barva zelená se žlutými koly. Traktor Svoboda 15 s jednoválcovým vodou chlazeným motorem Traktor kolový ZETOR SUPER, výroba Závody Jana Švermy, motor čtyřtaktní naftový čtyřválec s válci v řadě, rozvod OHV s přímým vstřikem paliva. Traktor kolový ZETOR 25A s naftovým motorem o výkonu 25 k, výrobce Závody na valivá ložiska a traktory, n.p. Brno Traktor LANZ - BULLDOG na železných orebných kolech, motor vznětový, dvoutaktní jednoválec vodou chlazený o výkonu 22 - 28 k, palivo: nafta - olej, výrobce: H. Lanz - Mannheim Traktor Mc Cormick WD 9, motor čtyřválcový, čtyřtaktní, výrobce: International Harvester Company,Chicago, USA Traktor GT 124 - motor čtyřdobý, vznětový čtyřválec, výkon17,6 kW/24k, palivo : nafta Kolový traktor Lanz-Buldog 4016, dvoudobý jednoválcový dieslový motor o výkonu 40 k, celková hmotnost 2500 kg, rok výroby 1957-59 Traktor Massey - Harris - výkon 40 k, výrobce Ford Motor, Detroid , USA Traktor Oliver 70, rok výroby  1943, USA Traktor Mc Cormick W - 14, motor čtyřválcový, čtyřtaktní, zážehový, palivo : petrolej, chlazení termosifonové, výrobce International Harvester Company, Chicago, USA Traktor Zetor 2011, motor dvouválcový, vznětový čtyřdobý, výkon 20k, palivo nafta. Traktor Zetor 4011, motor čtyřválcový, čtyřdobý, vznětový, výkon 40k, palivo nafta. Traktor Zetor 3011, motor tříválcový, čtyřdobý, vznětový, výkon 22,5kW/30,6k, celková hmotnost 1550kg - výroba tohoto typu byla zavedena jako první unifikovaná řada v roce 1960 Traktor Deutz F1M414, motor čtyřdobý, vznětový jednoválec, výkon 11k, palivo nafta, celková hmotnost 1130 kg, výrobce Klockner - Humbold - Deutz A.G. Kolín nad Rýnem Jednopístové dvojčinné čerpadlo Perfektina s dvojicí řemenic pro pohon plochým řemenem. Traktor Normag NG 22, motor čtyřdobý, vznětový dvouválec, výkon 22 k, celková hmotnost 1850 kg, výrobce: Normag Nordhausen, Německo, určen pro práci na poli a pro dopravu. Traktor Zetor 3016, motor tříválcový, čtyřdobý, vznětový, výkon 30k. Traktor Zetor Super P, motor čtyřválcový vznětový, čtyřdobý, výkon 35 k, palivo: nafta, výroba: Závody Jana Švermy n.p.Brno. Traktor Svoboda 25G : čtyřdobý, zážehový dvouválec, výkon 25k, palivo tuhé, generátor EG 60, celková hmotnost 2360kg, výrobce: Svoboda-Kosmonosy u Mladé Boleslavi Model nosiče nářadí RS O9 s ořezávačem 20CN-1 v měřítku 1:10 Traktor Zetor T25, čtyřdobý vznětový dvouválec, výkon 26k, palivo: nafta, celková hmotnost 1750kg, výrobce - Závody na valivá ložiska n.p. Brno. Motorový pluh OEKONOM se čtyřkolovým podvozkem, čtyři rychlosti vpřed, řiditelná všechna kola, motor zážehový, vodou chlazený, čtyřdobý čtyřválec, výkon 20k při 1200ot/min. Traktor LANZ BULDOG HE, výkon 15k, kultivační traktor s jednoválcovým vodou chlazeným vznětovým motorem, se zážehovou hlavou, na které je uchycena přední náprava. Traktor Fordson 22-28, samonosná konstrukce se čtyřdobým čtyřválcovým vodou chlazeným motorem o objemu 4 140cm3 a výkonu 28k. Hmotnost traktoru 1285 kg, palivo: benzín, petrolej. Traktor Škoda 30 Diesel, samonosná konstrukce, čtyřdobý dvouválcový, vznětový motor s vodním chlazením, zdvihový objem 3115cm3, výkon 30k, palivo nafta, hmotnost 1640kg. Traktor Hanomag - RL - 20, rámová konstrukce, čtyřdobý čtyřválcový vodou chlazený vznětový motor o zdvihovém objemu 1900 cm3, výkon 20k, palivo nafta, hmotnost 1580kg. Motorový pluh Exelsior typ P5, motor vodou chlazený čtyřdobý zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 4700 ccm a výkonu 40k. Parní orebná souprava Fowler - parní lokomobila Libuše (NZM Čáslav, inv.č. 85 819)  NZM Čáslav - přístupný depozitář mlátičky - v popředí mlátička F. Wichterle MRC 22 Národní zemědělské muzeum Čáslav Parní orebná souprava Fowler - parní lokomobila Přemysl (NZM Čáslav, inv.č. 85 818)  Traktor McCormick 10-20; traktor Deutz F1M414; motorový pluh Excelsior expozice povozů (bryčka pro dvě osoby, inv.č. 86 230) NZM Praha - expozice Jede traktor NZM Čáslav - přístupný depozitář traktory NZM Čáslav - přístupný depozitář kombajny - v popředí prototyp kombajnu SM-500 NZM Čáslav - přístupný depozitář kombajny Zvonový (bezpečný) žentour firmy Ježek Blansko Letadlo BRIGADYR L 60, původně zemědělská verze, výrobce : Orličan n.p. Choceň  Stabilní motor Bratři Veselý, stojatý, vodou chlazený, jednoválcový, dvoutaktní zážehový motor, výkon 3-4 k Národní zemědělské muzeum Čáslav Národní zemědělské muzeum Čáslav NZM Praha - expozice Jede traktor  NZM Čáslav - přístupný depozitář traktory  NZM Čáslav - přístupný depozitář stabilní motory