25 - Osek - obrazy a plastiky

  1. Sbírkalupa Sbírka Regionálního muzea v Teplicích
    PředmětySbírka obsahuje velký soubor pozdně gotického deskového malířství a kolekci malířských děl 17. –18. století. Z původního gotického kostela pochází rustikální desky s vyobrazením dvanácti apoštolů a výjevy ze Starého zákona. Stejné provenience jsou také oltářní křídla z okruhu saského malíře H.Hesse a desková malba s výjimečným vyobrazení sv. Bernardem z Clairvaux a sv. Malacháše z konce 15. století. Pro Osek byl určen také oltář s ústředním motivem Korunování P. Marie (dnes NG v Praze), jehož oltářní křídlo se sv. Kryštofem a Dorotou je součástí sbírky teplického muzea. Malba vznikla kolem roku 1520 stejně jako oltářní křídla z kostela z Libkovic s vyobrazením sv. Petra a sv. Oswalda a sv. Pavla a sv. Adriána. Kromě desek s přímou souvislostí se zdejším regionem zahrnuje teplická sbírka díla z okruhů saských mistrů, Mistra z Grosschirma (kon. 15. stol.), Lucase Granacha st. (kol. 1530) a Mistra I.W. (kol. 1550). Další oblasti německého pozdně gotického malířství jsou zastoupeny deskovou malbou s výjevem Narození Krista, dílo neznámého mistra z horního Porýní z konce 15. století. Malířství 17.- 18. století je ve sbírce Osek zastoupeno následujícími okruhy: Flámské malířství 17. století – styl P.P.Rubense a A. v. Dycka; díla známé rodiny Franckenů Hieronyma I. a Franse III. Holandské malířství: deskový obraz „Ecce Homo“ neznámého autora z období kolem roku 1600; okruh Casp. Netschera, W.de Mierise ?, P.J.Quasta, E. Meuranta, J.G. Sonjé (1625-1707), P. van den Werffa(?). Italská škola: kopie obrazů C. Dolciho, krajina P. Panniniho. Francouzské malířství: G. L. Vernansal (1648-1729). Německé malířství: autoportrét podle A.R.Mengse (1728-1779), W.CH.Diettrich )1712-1774). České malířství je zastoupeno kolekcí děl Antona Kerna (1709-1747) a Benedikta Kerna, krajinami J.J.Hartmanna a F.A. Hartmanna. Z sochařských děl bylo do sbírky zařazeno pouze sedm kusů. Pieta z období kolem roku 1440, práce českého mistra, plastika neznámé světice z přelomu 15. a 16. století a soubor barokních plastik, především Sv. Simeon z dílny F.A. Kuena z období kolem roku 1713.