24 - Grafiky a kresby

  1. Sbírkalupa Sbírka Regionálního muzea v Teplicích
    PředmětySbírka je budována na základech souborů shromažďovaných po otevření muzea v roce 1897. Muzejní sbírky byly řazeny do pěti oddělení, grafické listy a kresby byly začleněny do oddělení III - Tepliciana a oddělení IV - tisky a obrazy, do kterého byly zakupovány alba staré grafiky a jednotlivé listy z topografických atlasů 17. – 18. století. Po roce 1921 byla věnována pozornost tehdejšímu současnému umění německých výtvarníků a především ve 30. letech se sbírka rozšířila o velký soubor soudobých grafik a kreseb. Grafické listy 16. - 18. století zahrnují námětově topografii, portréty, mythologii, náboženské motivy, žánr. Topografie: jde většinou o mědirytiny a lepty pocházející z dílen a vydavatelství v Amsterodamu, Augsburgu, Norimberku; dílny M. Meriana, F. de Witta, P. Schenka; G. Bodenehra. Portréty, mythologie, náboženské motivy: převážně listy vytržené z větších celků. V meziválečném období byly do sbírky zakoupeny Starý a Nový zákon rytců Jana (1649-1712) a Caspara Luykena (1672-1708) vydaného u Johanna Christopha Weigela (1654-1725) a čtyřsvazkové díla "Iconographia" které ryl Melchior Küssel podle předloh Johanna Wilhelma Bauera (1607-1640) v Augsburgu r. 1672. V souboru jsou zastoupeni i další známí rytci Cornelius Bloemaert (kol. r. 1603 v Utrechtu – po r. 1684 v Itálii), Jean Gérardin, francouzský mědirytec (1661 – 1665)), Johann Georg Ringlin (1691 – 1761), Andreas Zucchi (1679 – 1740), Michal Jindřich Rentz (1698 – 1758), Peter Troschel (1620-1667). K nejcennějším předmětům patří jediný dochovaný exemplář grafického listu s vyobrazením sloupu Nejsvětější trojice v Teplicích. Grafické listy 19. století tvoří nejpočetnější soubor, zahrnují především české a evropské veduty, malé kolekce portrétů, žánrových námětů, náboženských témat. Jde o grafické listy převzaté do muzejní sbírky po roce 1945 z konfiskovaného majetku. Stejně jako staré grafické listy byly litografie a ocelorytiny původně většinou součástí topografických a upomínkových alb. Grafika a kresba 20. století představuje zejména autorskou tvorbu, jednak práce převážně regionálních německých autorů z období 1900 – 1945 a jednak práce regionálních autorů z let 1945 po současnost. Samostatný soubor tvoří Tepliciana: pohledy na město a okolí z 18. - 20. století. Soubor navazuje na původní muzejní sbírku, jejímž základem se stal velkorysý dar Hermanna Hallwicha. Do muzea se z pozůstalosti známého historika v květnu 1913 dostalo více než 1500 grafických listů a kreseb 18. - 20. století s námětovými nebo autorskými vazbami na Teplice a okolí. Grafické veduty původně většinou tvořily upomínková alba propagující věhlas teplických lázní. Součástí souboru jsou přípravné kresby ke zmíněným grafickým vedutám, ale také autorské kresby C.R. Crolla (1800-1863), krajinářů drážďanské školy, ale také krajinářů českých. Grafické listy ze souboru Tepliciana jsou vystaveny v muzejních expozicích, často jsou prezentovány v publikacích a výstavách.